Big Red One - attackdivisionen

Originaltitel: The Big Red One
Regissör:Samuel Fuller
Utgivningsår:1980

Om Big Red One - attackdivisionen:

Grym historia om en grupp amerikanska soldater som slåss i andra världskriget. De ser hela tiden ersättare komma och försvinna och de undrar vad de har där att göra.
Se filmen på iTunes

Regissör: Volker Schlöndorff
År: 1979
Genre: Drama, Krig
Blecktrumman

Mark Hamill, Lee Marvin, Robert Carradine, Bobby Di Cicco, Kelly Ward, Siegfried Rauch, Samuel Fuller, Stéphane Audran, Perry Lang

Samuel Fuller

Drama, Action, Krig

Diskussioner om Big Red One - attackdivisionen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Big Red One - attackdivisionen (54 st)
fisk0 (Anmäl)   00:54 8/5
Har tyvärr bara sett bioversionen, som har en hel del fantastiska scener men känns lite rörigt berättad och med vad som känns som en lite väl tillrättalagd bild av kriget, trots att det är en av relativt få i genren som vågar ta sig an koncentrationslägren. Men såväl Fuller som skådespelarna verkar ju ha varit väldigt besvikna på hur bioversionen klipptes ned, så skulle gärna se den nästan en timme längre versionen från 2004. Den får tills vidare en stark 3:a, men det är möjligt att den kan höjas när jag sett den mer kompletta versionen. Scenövergången med toapappersrullen är riktigt genialisk.
Asmorod (Anmäl)   4/4 2018
Duglig underhållning. Smärtsamt mycket historiska fel.
Hypostas (Anmäl)   27/3 2016
The Big Red One är den bästa krigsfilm som jag sett på många år. Det märks att Sam Fuller själv tjänstgjorde i första infanteridivisionen och det är sällan som amerikanska krigsfilmer är så här brutala och samtidigt fyllda av så många olika lager av innehållsmässigt djup. Mark Hamill var förstås het på marknaden efter den oväntade succén Star Wars (1977) men redan där visade han sina brister som skådespelare, och de är minst lika tydliga i den här filmen. De andra unga skådisarna i de bärande rollerna är tyvärr inte så mycket bättre, men å andra sidan är Lee Marvin som klippt och skuren för rollen som Sergeanten. Han har nog aldrig varit bättre än här. Klockren fyra i betyg till den här magnifika krigsfilmen, som påminner lite om Den tunna röda linjen (1998).
Bomkia (Anmäl)   19/2 2016
Fina och välgjorda vinjetter om en grupp män under ett krig. Men tyvärr håller den inte uppe mitt intresse. 3+
Astrojacob (Anmäl)   29/5 2015
Definitivt en av de bättre krigsfilmerna. Samuel Fullers unika regi saknar motstycke. Troligen beroende på hans bakgrund som krigsreporter. Kanske aningen lång men proppad med sanslösa o ojämförliga scener. Ännu en Fuller-Femma med "Luke" från Star Wars o Marvin som grädde på moset.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Big Red One - attackdivisionen