Bikes vs Cars

Originaltitel: Bikes vs Cars
Regissör:Fredrik Gertten
Utgivningsår:2015

Om Bikes vs Cars:

Cykeln är en fantastisk uppfinning med kraft att förändra världen. Aktivister och politiker runt om i världen försöker bryta sig fria från bilberoendet, men samtidigt har det aldrig sålts fler bilar i världen än idag.
Se filmen på Headweb

Genre: Kriminalare, Thriller
Tärningen är kastad
Titel: Tel Aviv
Originaltitel: Out in the Dark
Regissör: Michael Mayer (IV)
År: 2012
Upside Down: The Creation Records Story

Fredrik Gertten

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Bikes vs Cars  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bikes vs Cars (11 st)
Necross (Anmäl)   1/12 2015
Viktigt ämne, men tyckte aldrig det lyfte dramaturgiskt.
emilstjernholm (Anmäl)   24/11 2015
Habil doku som saknar nerven som finns i Gerttens Bananas-filmer. Varför inte ta sin utgångspunkt i något konkret rättsfall och fördjupa sig i det? Det blir lite för mycket av en exposé av saker som vi vet är dåliga vs saker vi vet är bra.
tvamvarg (Anmäl)   18/11 2015
Ganska trist, tyvärr. Visst, heja cyklar, men visionerna om hur det skulle kunna förändra städer var klent beskrivna.
yrkeschaufföre (Anmäl)   18/11 2015
Den är väldigt vinklad, det framgår ju redan i titeln men det är en film som behövs och den får fram budskapet bra. Mest chockad var jag över Rob Ford. För mig var han en galning som använde droger men att en man kan förstöra så mycket på så kort tid är inte bra.
husberg (Anmäl)   16/11 2015
Antibilistisk diatrib i djupekologins tecken. Låt motormännen gasas ihjäl i sina egna avgasutspyelser! Velocipeden, denna Kraftwerkska perfekta syntes mellan människa och maskin, är framtidens metropolitiska färdmedel. Bygg om parkeringshusen till helautomatiserade biodynamiska vertikalodlingsfarmer innan det är för sent. Varför gör ingen något?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bikes vs Cars