Bikupans ande

Originaltitel: El espíritu de la colmena
Regissör:Victor Erice
Utgivningsår:1973

Om Bikupans ande:

Metaforisk berättelse om situationen i Spanien på 1940-talet efter inbördeskriget. Den åttaåriga Ana och hennes syster går på en visning av "Frankenstein" i byns lokala biograf. Ana har svårt att släppa filmen efteråt och börjar oroa sig för vad som hände med monstret. Anas syster diktar ihop en historia om att monstrets ande bor i ett öde hus utanför byn. Ana börjar därefter att besöka huset varje dag i hopp om att möta monstrets ande.

Titel: Pans labyrint
Regissör: Victor Erice
År: 1983
Genre: Drama, Romantik
Södern

Ana Torrent, Fernando Fernán-Gómez, Teresa Gimpera, Isabel Tellería, Ketty de la Cámara, Laly Soldevila, Estanis González, Juan Margallo, Miguel Picazo, José Villasante

Victor Erice, Ángel Fernández Santos, Francisco J Querejeta

Drama, Fantasy

The Spirit of the Beehive

Spanien
Diskussioner om Bikupans ande  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bikupans ande (25 st)
Barneyk (Anmäl)   01:13 24/6
Njae, det finns delar med stämningen och poängerna jag gillar men nästan all filmpoesi och symbolik går mig förbi så det blir en ganska slät tvåa.
andmoreagain (Anmäl)   16/4 2017
Filmen innehåller fina bilder på bikakeraster.
Tonti (Anmäl)   22/9 2015
Fin och mysig. Kanske lite uddlös fast det kan också ha varit att jag inte tittade tillräckligt noga.
Ful_fisk (Anmäl)   22/9 2015
Jag begrep inte så jättemycket, men blev ändå smått trollbunden. Otroligt vackert och fängslande, om än stillsamt och svårt. Det är något med stämningen och bilderna som får en att fortsätta häpnas och vilja återkomma till denna film fler gånger. För jag har nämligen en stark känsla av att jag kommer vilja se detta igen. Ana Torrent måste vara en av tidernas bästa barnskådisar.
Duke Igthorn (Anmäl)   7/10 2013
Händelselös film med fin stämning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bikupans ande