Bildmakarna

Originaltitel: Bildmakarna
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:2000

Om Bildmakarna:

En filmatisering av pjäsen som sattes upp på dramaten 1998 i regi av Bergman. År 1920 har Victor Sjöström precis avslutat inspelningen av Körkarlen. Selma Lagerlöf är inbjuden till förhandsvisning...

Titel: Victor Sjöström - ett porträtt av Gösta Werner
Originaltitel: Victor Sjöström: ett porträtt
Regissör: Gösta Werner
År: 1981
Victor Sjöström - ett porträtt av Gösta Werner

Anita Björk, Elin Klinga, Lennart Hjulström, Carl Magnus Dellow

Drama

The Image Makers

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Bildmakarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bildmakarna (17 st)
andmoreagain (Anmäl)   10/1 2018
Första halvtimmen är ju så pekoral teatraliskt att man hymlar med ögonen och slår sig på pannan! Sen blir det bättre alt. man vänjer sig men det teatraliska distanserar, helt klart. Tycker Klinga får lite oförtjänt dålig kritik i nedanstående kommentarer. Trist att Bergman skulle avsluta sin grandiosa karriär med högtravande TV-teater.
Sonicasfuck (Anmäl)   14/11 2012
Det är svårt att sätta betyg på "tv-teater". Men överlag så är denna bra gjort och spelad. Men, filmens stora minustecken heter helt klart Elin Klinga.
themodest (Anmäl)   28/9 2012
Anita Björk är fantastisk, resten är det inte
Astrojacob (Anmäl)   8/9 2012
Lite segt ibland men med starka scener och fränt språk. Intressant manus om både Selma o Sjöström i utsökt regi av Bergman. Svag men ändå en Fyra. Plus för neurotiska Klinga som Teje.
jssfrk (Anmäl)   12/9 2011
Så inåt helvete felcastad, med gubbige, kantige, strame Hjulström (60+) som den varmögde, bastante Sjöström (40+), svala, tråkiga Klinga som mörka, vampiga Teje, och nån allmän pajas som Jaenzon. Klinga är dessutom riktigt usel första halvan, men framåt mitten-slutet bränner det till. Manuset är ruskigt bra, om än med lite väl många replikomtagningar och "är det så?"-inskott.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bildmakarna