Betyg idag: 1 894 Besökare idag: 6 018

Originaltitel: Billy Elliot
Regissör:Stephen Daldry
Utgivningsår:2000

Om Billy Elliot:

I Thatchers England, mitt under den stora gruvstrejken 1984, tvingas den 11-årige Billy Elliot att bli vuxen. Billys far och äldre bror kan, som alla strejkande gruvarbetare, knappt försörja sina familjer och byns samlingslokaler byggs om till soppkök. Den enda ljusglimten i Billys tillvaro är boxningsträningen en gång i veckan, trots att han saknar talang. Men när Billy en dag skall överlämna nycklarna till träningslokalen till balettlärarinnan uppmärksammar hon vilken bra hållning han har.

Titel: Mitt liv som hund
Regissör: Adrian Lyne
År: 1983
Genre: Drama, Romantik
Flashdance

Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Jean Heywood, Stuart Wells, Nicola Blackwell, Colin Maclachlan, Billy Fane, Janine Birkett, Adam Cooper, Merryn Owen, Stephen Mangan

Lee Hall

Drama, Komedi

Storbritannien, Frankrike

Recension Billy Elliot

- Kiril sätter betyg 5 och skriver:
Inom filmindustrin i England verkar två teman vara typiska, nämligen att antingen skildra aristokratin under 1800-talet eller den senare hälften av 1900-talets misär med arbetslöshet och fattigdom i de lägre klasserna. ”Billy Elliot” har det senare alternativet som bakgrund. Det är 1984 mitt under gruvstrejken när man lade ned gruvor till höger och vänster. Mitt i smeten bor den 11-årige Billy...

Recension av Billy Elliot - Läs hela!

Med i listor: Dans, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Billy Elliot  (0 diskussioner)
Kommentarer om Billy Elliot (531 st)
Rai (Anmäl)   14:27 8/11
Den här filmen är bra, men en femma i betyg är för mycket...
Filmfantast86 (Anmäl)   22:54 14/10
nja
RustyFilm (Anmäl)   14/12 2016
Skön film, det handlar om envise 11-årige Billy (Jamie Bell). Historien utspelas i en Engelsk ”håla” (1984). En håla som domineras av strejker och gruvnedläggning. Miljön beskrivs med ett helt fantastiskt foto. Billy lever och tuktas med/av sin familj (pappa, bror och senil mormor). Allt utspelas till passande funkig musik (tror det är T-Rex). En riktigt bra familjefilm är det. Dröm tillsammans med Billy.
RadioSaga (Anmäl)   24/11 2016
Inte sett den igen sedan jag var liten och tror inte jag kommer göra det heller just på grund av att jag inte vill riskera att mista den fina känsla som satt så hårt med mig efter att ha tittat om och om igen på den. Underbar film!
Stygga-Vargen (Anmäl)   19/10 2016
Det här var en av mina favoritfilmer under tonåren. Bra story, mycket bra musik och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Har dock inte sett den på år och dar nu så jag vill gärna se om den, förhoppningsvis i en inte allt för avlägsen framtid.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Billy Elliot