Billy the Kid

Originaltitel: The Left Handed Gun
Regissör:Arthur Penn
Utgivningsår:1958

Om Billy the Kid:

William "Billy the Kid" Bonney har fått anställning hos en boskapsägare som kallas The Englishman. En vänskap utvecklas mellan de båda. Men The Englishman mördas och Billy beskylls för mordet. Han beslutar att hämnas genom att ta kål på de fyra män som verkligen begått dådet. Samtidigt som han utsätter sej själv för livsfara, blir även hans vänner utsatta.
Se filmen på iTunes

Leslie Stevens (I)

Western, Biografi

Med i listor: Billy the Kid
Filmnummer: 19056
Diskussioner om Billy the Kid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Billy the Kid (6 st)
Gigi1943 (Anmäl)   24/2 2014
Vet inte hur många versioner av Billy och Pat som jag sett, den här var lite tråkig, såg den mest för att den ska ses och så gillar jag ju Paul N (fast jag tycker han är bäst i Blåsningen)!
ClintanTheKing (Anmäl)   28/9 2013
Står och väger lite väl mycket vissa scener men mestadels en stabil western-rulle. Mycket pga Newman's fantastiska skådespel.
Berniey (Anmäl)   15/3 2013
En western som inte alls är övertygande då handlingen jäktas framåt och vissa scener framstår som mycket billiga. Skådespelarna är förvisso godkända men filmen är det definitivt inte.
Sture Stenhög (Anmäl)   2/3 2010
En ganska ojämn rulle. Det finns onekligen en del bra scener och Paul Newman är alltid sevärd, men det känns som att nyckelscenerna oftast är de som är minst övertygade och då försvinner också all trovärdighet från historien. Relationerna mellan karaktärerna är också lite konstiga. Det är en sån där film där två karaktärer träffas i en scen för att i nästa bete sig som om de hade känt varandra hela livet. Har sett några filmer om Billy the Kid nu och inte gillat nån, ska han verkligen behöva vara en så svårfilmad person?
S_Griffon (Anmäl)   21/3 2008
Ganska löjlig. Men va ska man kräva av en gammail film?!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Billy the Kid