Bilrånaren

Originaltitel: The Hitch-Hiker
Regissör:Ida Lupino
Utgivningsår:1953

Om Bilrånaren:

Två män på semester tar upp en liftare mitt i natten. Liftaren visar sig vara en terrorman som tvingar dem att åka till Mexiko där han har för avsikt att fly polisen.

Titel: Liftaren

Edmond O'Brien, Frank Lovejoy, William Talman, José Torvay

Ida Lupino, Collier Young, Robert L Joseph

Drama, Film-Noir, Roadmovie

Filmnummer: 20747
Diskussioner om Bilrånaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bilrånaren (35 st)
dudson (Anmäl)   30/12 2017
Fantastisk Noir pärla av det bästa märke! Stegrande terror/obehag då vårat creep psykfall terrar skiten av våra anti hjältar. Älskar dessa obehagliga djupa psykologiska filmer med kvalité som utspelar sig i svettiga öken landskap.
KyLLo (Anmäl)   29/9 2017
Fint filmad, välspelad och en riktigt obehaglig skurk. Jag gillar ökenmiljön också. Det känns verkligen avlägset med långt mellan bebyggelse och alla mexikaner som inte kan ett ord engelska. Och tänk att man kan bli så sugen på chili och bönor helt plötsligt. :d Sevärd, men för ett högre betyg hade den behövt vara tätare och mer händelserik eller överraskande.
Raimo_1985 (Anmäl)   7/12 2016
Oj Oj Oj! Lika tät som en dollarmijardärs sedelfack i plånboken. Perfekt spellängd också. Mycket, mycket bra film.
BrutusBeefcake (Anmäl)   27/9 2016
Lite intressant att den utspelade sig i öknen, men en noir fungerar bäst i mörkret och det är slutscenerna som är de snyggaste. En film som håller ett högt tempo igenom hela speltiden, och har en klar charm. Roligt att ha sett den på en gammal krasslig 35 mm kopia. William Talman gör en minnesvärd insats som psykopat. (8+/15)
goeran (Anmäl)   5/5 2016
Ida Lupinos The Hitch-Hiker från 1953 är sevärd dramatik från första till sista minuten. William Talman är perfekt i rollen som den galne mördaren Emmett Myers. Filmen (som bygger på verkliga händelser) är känd som den första filmen i film noir-genren som regisserades av en kvinna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bilrånaren