Biodlaren

Originaltitel: O melissokomos
Regissör:Theo Angelopoulos
Utgivningsår:1986

Om Biodlaren:

När en biodlares dotter gifter sig avslutar biodlaren vigseln med att tyst och diskret gråta. Därefter åker han upp för att se till sina bikupor.

Titel: 35 Shots of Rum
Originaltitel: Solntse
Regissör: Aleksandr Sokurov
År: 2005
The Sun

Marcello Mastroianni, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani, Jenny Roussea, Dinos Illiopoulos, Vassia Panagopolou, Dimitris Poulikakos

Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Dimitris Nollas

Drama, Roadmovie

The Beekeeper

Grekland, Frankrike, Italien
Diskussioner om Biodlaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Biodlaren (26 st)
Albion (Anmäl)   28/8 2014
En på alla vis knastertorr film som ändå skapar ett någorlunda fängslande intresse. Mastroianní spelar en mycket egensinnig, för att inte säga påfrestande, personlighet i denna film. Tempot är obefintligt men ändå ganska skönt befriande. Dessutom är symboliken mellan bisamhället och huvudrollen hela tiden närvarande. Det går dock inte att hedra filmen med något högre betyg men en stark 3;a, dvs 3+ får det allt bli.
Hammerheart (Anmäl)   6/10 2012
Finnes att köpas på amazon.
Gudan (Anmäl)   11/11 2011
Sluta jiddra, var hittar man den?
foppa99 (Anmäl)   30/11 2010
hmm gillar verkligen miljöerna, färgskalan & Mastroianni.. men tjejkaraktären (ja hela den rollen) borde skippats eller bytts ut; förstår att det symboliserar fadersgestalt, ungdom,substitut, kontrast, livet mm mm.. men det känns så 80-tal, tråkigt o enkelspårigt.
Myllo (Anmäl)   9/10 2010
Ser nu om den och upplever den som bättre än förra gången. Angelopoulos storhet består bl a i hans användande av miljöerna som har sådan atmosfär och stämning att de blir betydelsebärande för helheten. T ex de i flera filmer återkommande förfallna teatrarna och övervuxna järnvägsspåren. Nytt betyg 4,6.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Biodlaren