Birdcage Inn

Originaltitel: Paran daemun
Regissör:Kim Ki-duk
Utgivningsår:1998

Om Birdcage Inn:

Myndigheterna försöker få bort bordellerna från Seoul vilket resulterar i att de prosituerade flyttar ut på landet. Jin-A är en av dessa och hon bor och jobbar på vandrarhemmet Birdcage Inn. Hennes kontroversiella yrke gör att hon möts med skepsis och avsky bland gästerna. Sakta men säkert ändras allas liv på vandrarhemmet.

Titel: The Lost Thing
Regissör: Kevin Booth
År: 2007
American Drug War: The Last White Hope
Titel: Försök att minnas
Originaltitel: Se souvenir des belles choses
Regissör: Zabou

Ahn Jae-mo, Lee Ji-eun, Lee Hae-eun, Jeong Hyeong-gi, Son Min-seok

Seo Jeong-min, Kim Ki-duk

Drama

Sydkorea
Diskussioner om Birdcage Inn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Birdcage Inn (17 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   27/12 2015
Som vanligt med Kim Ki-duk så bjuds vi på en speciell vinkling på moral i samhället som nog inte fungerar bra i Sverige år 2015. Vilket gör detta så mycket bättre. Kim är intressant som vanligt och slutet är riktigt bra, men det är något som saknas för att nå en 4:a, kanske är det hans höga standard på vanliga filmer som gör att jag är lite hårdare. (9-/15)
JimCarrey (Anmäl)   19/5 2013
Jag har svårt att förstå hur folk verkar tycka att det var ett sorgligt slut? Vore kul att höra en utveckling av det. Tyckte det genomgående var en otrolig gullig film även om de sociala ramarna kanske skiljer sig lite från de flesta svenskars liv och slutet var ju jätteglatt?!
Ola_Schubert (Anmäl)   27/1 2012
En film där man får följa en sexsäljare på en bordell. Och eftersom det hela är en sydkoreansk film så skulle den vara fullkomligt politiskt inkorrekt i Sverige. Bara det gör den till en potentiell fyra film. Att den, ibland, är snyggt gjord och att huvudkaraktären har en så sympatisk utstrålning gör inte det hela sämre. Så en svag fyra får denna film, utan vidare.
Sznax (Anmäl)   19/7 2011
Det märks att han ännu inte hittat den stil som präglar hans senare filmer. Utan likheten hans tidiga emellan är istället tydligare. Filmen inleds långsamt och ointressant. För att efter drygt halva filmen bli bättre och bättre för varje scen. Det tar tid att lära känna karaktärerna och komma nära dem, men när man väl gör det så utvecklas filmen något oerhört. Det ser ut som att filmen är gjord på 80-talet, vilket på ett sätt är en tillgång då miljöerna verkligen ser nedgågna ut, men samtidigt saknas riktigt bett i fotot. Bra skådespelare, men de utvecklas precis som karaktärerna. Är dessutom ganska tveksam till slutet. Betyg 6.1
menschenfeind (Anmäl)   6/6 2010
Svagaste jag sett av Ki-duk, men det är ju inte fy skam för det!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Birdcage Inn