Birdman

Originaltitel: Birdman
Regissör:Alejandro G. Iñárritu
Utgivningsår:2014

Om Birdman:

En föredetting till skådespelare som en gång spelade superhjälte på vita duken måste lägga sitt ego åt sidan och ta sig an en Broadway-pjäs.

Titel: Black Swan
Regissör: Chris Rock
År: 2014
Genre: Komedi
Top Five

Michael Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts, Andrea Riseborough, Zach Galifianakis, Amy Ryan, Merritt Wever, Lindsay Duncan, Natalie Gold, Frank Ridley, Damian Young, Jeremy Shamos

Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Armando Bo (III), Alexander Dinelaris

Drama, Komedi

Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

Recension Birdman

- ehansi sätter betyg 4 och skriver:
I Alejandro González Iñárritus film ”Birdman” (eller The Unexpected Virtue of Ignorance) vänder han ut och in på kändisskapet med alla dess sidor genom att skildra en avdankad filmhjältes desperata strävan efter bekräftelse. Denna mörka dramakomedi visades på filmfestivalen i Venedig och har hyllats av kritikerna. Riggan Thomson (Michael Keaton) går igenom en ålderskris. Kanske till och med en livskris....

Recension av Birdman - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Oscars
Diskussioner om Birdman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Birdman (206 st)
V70 (Anmäl)   13:14 20/9
Knepig men underhållande. Extra plus för "soundtracket".
hardcore (Anmäl)   02:27 16/8
När man ser denna förstår man verkligen vad Michael Keaton har bidat sin tid till. Han är verkligen den här karaktären. Lite som det var den här rollen hans karriär väntat på. Lite som Mickey Rourkes the wrestler även om det nu inte handlar om samma sak är principen densamma. Jag har alltid tyckt han är en bra skådespelare men tyvärr har inte hans filmer varit bra alltid så han har ofta hamnat i skymundan. Jag tycker även stones, watts och norton är bra men det här är Keatons film fullt ut som en avdankad superhjälteskådis som satsar allt på en pjäs för att visa världen att han kan vara seriös skådespelare också och under filmens gång får man följa hans stundtals surrealistiska tankevärld till i princip mental kollaps.
Trangor (Anmäl)   00:18 17/7
Alltså, jag orkar inte med den här filmen just nu. Men den lyckas väl skildra den lite hektiska stämningen som infinner sig när det är dags för föreställning.
KyLLo (Anmäl)   12:47 17/4
En spretig film. Den har sina stunder och överraskande moment, men är även teatral (med tillgjort skådespel) och fånig. Ingenting som jag bär med mig från den. En stark tvåa.
ilgoga (Anmäl)   16:05 19/2
Gillade denna skarp trots all hype!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Birdman
Se filmen