Birds of Passage

Originaltitel: Pájaros de verano
Regissör:Cristina Gallego, Ciro Guerra
Utgivningsår:2018

Om Birds of Passage:

Colombia, 1970-talet, hippiekulturen är stor bland amerikanska ungdomar och intresset för marijuana växande. Lokala småbönder ser en möjlighet och blir snabbt internationella affärsmän. I Guajira-öknen tar en Wayuu-familj från urbefolkningen täten i den nya affärsverksamheten och får smaka frukterna av snabba pengar och makt. Men när girighet, passion och heder sammansmälter blåser en familjefejd upp till våldsamma proportioner som sätter liv, familj och urgamla traditioner på spel.

Carmiña Martínez, José Acosta, Natalia Reyes, Jhon Narváez, Greider Meza, José Vicente, Juan Bautista Martínez, Miguel Viera, Sergio Coen, Aslenis Márquez, José Naider, Yanker Díaz, Víctor Montero, Joaquín Ramón, Jorge Lascarro, Germán Epieyu

Maria Camila Arias, Jacques Toulemonde Vidal

Drama, Kriminalare

Colombia, Danmark, Mexiko, Tyskland, Schweiz
Diskussioner om Birds of Passage  (0 diskussioner)
Kommentarer om Birds of Passage (4 st)
Jaganatha (Anmäl)   22:57 25/4
Imponerande berättad film om droghandelns förödande effekter på den sociala sammanhållningen i Colombia, med fokus på landsbygdens ursprungsbefolkningar. Större delen av filmens dialog sker på stamspråket wayuu och inte spanska, vilket förstärker känslan av att vi befinner oss i ett slags mikrosamhälle med egna, ofta spirituellt inspirerade, regler och traditioner. Därav, bland annat, filmens titel som väl anspelar på flyttfåglars migration och indelningen av filmen i fem sånger (cantos). Lakonisk och ekonomiskt berättad som en klassisk westernfilm med rätt mycket brutalt våld och blodshämnd som tema.
Tonti (Anmäl)   11:46 8/2
Ganska torftig tyvärr.
Smoking Bianco (Anmäl)   16/11 2018
Vackra kontraster. I synnerhet i symbolismen för spiritualitet kontra materialismen. Spektrat som spänns upp av dessa poler beskrivs med lätthet i den anspråkslösa Colombianska öknen.
KimEkberg (Anmäl)   3/11 2018
habilt avverkad, men ganska slentrianmässig och normal film-film. Tråkiga könsroller, och konstig blandning av dramatenskådisar och verkliga människor. Morsan är exempelvis riktigt irriterande när hon ska stå med armarna i kors och skaka på huvudet och muttra fram några paulo cohello-floskler.