Birdy

Originaltitel: Birdy
Regissör:Alan Parker
Utgivningsår:1984

Om Birdy:

För att fly den kaotiska verkligheten, har vietnamveteranen Birdy sjunkit ner i ett komaliknande tillstånd där han tror att han är en fågel från sina barndomsdrömmar. I ett försök att nå fram till honom har hans psykolog tagit kontakt med Al Columbato, Birdys ungdomskamrat. Al försöker desperat att tränga igenom till Birdy för att få honom tillbaka till verkligheten. Svaret ligger kanske i deras ungdom...

Titel: Equus - hästen
Originaltitel: Gideon's Daughter
Regissör: Stephen Poliakoff
År: 2005
Gideons dotter
Titel: Den grymme, den starke och den fege
Originaltitel: Emperor of the North Pole
Regissör: Robert Aldrich
År: 1973
Genre: Drama, Action, Thriller
Den grymme, den starke och den fege
Titel: Infödd soldat
Regissör: Tim Robbins
År: 1992
Genre: Komedi
Bob Roberts

Matthew Modine, Nicolas Cage, John Harkins, Bruno Kirby, Karen Young, Sandy Baron, Nancy Fish George Buck, Dolores Sage, Pat Ryan, James Santini, Maud Winchester, Marshall Bell

Sandy Kroopf, Jack Behr

Drama, Krig

Diskussioner om Birdy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Birdy (52 st)
Xtro (Anmäl)   14/6 2018
Det är väl det att filmen förefaller menad att framkalla känslor och det är väl okej, om det bara gick att identifiera med karaktärerna, men det är jag omutligt impotent till att göra med den eponymiska karaktären och Cage klarar sig inte mycket bättre.
papabobadiof (Anmäl)   10/4 2017
Skulle snarare vilja säga att det enda som eg. var bra med denna filmen var just slutet! Resten var mest en massa sliskig sentimental smörja som aldrig riktigt blev trovärdigt? Även om det förvisso var en upplevelse att se Matthew Modine spritt språngande naken squatta på gaveln av sin sjukhus-säng...
DrJW (Anmäl)   17/8 2015
Enda nackdelen var slutet. Den slutade bara så där, mitt i en scen och ingen avslutning. Men annars var den här riktigt, riktigt bra och både Matthew Modine och Nicolas Cage briljerar i sina roller.
EvilNed (Anmäl)   20/4 2015
Jag tycker om att se karaktärer gå in i sig själva. Besatthet och galenskap. Intresserar mig. Denna filmen gav sig hän detta.
Krille80 (Anmäl)   7/11 2014
Jag minns att vi vi tittade på denna film på en lektion på högstadiet. Jag tyckte den var konstig och väldigt dålig. Efter att nu sett om den och blivit äldre och lite visare tycker jag fortfarande att den är udda men bra med underbara rollprestationer av Cage och Modine. Väldigt gripande och väldigt starkt. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Birdy