Black Hawk Down

Originaltitel: Black Hawk Down
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2001

Om Black Hawk Down:

Ett amerikansk specialförband skall fånga in och avsätta den lokale klanledaren i Mogadishu, Somalia. Det väpnade motståndet är dock mycket starkare än beräknat och trettiominutersuppdraget blir snabbt till en kamp för att överleva. Filmen är baserad på FNs och USAs misslyckade inblandning i Somalia, som slutade med en våldsam upptrappning och samtliga fredsbevarande västtrupper drogs tillbaka.

Titel: Lone Survivor
Originaltitel: Tears of the Sun
Regissör: Antoine Fuqua
År: 2003
Tears of the Sun

Sam Shepard, Ewan McGregor, Josh Hartnett, Tom Sizemore, Jason Isaacs, William Fichtner, Eric Bana, Ewen Bremner, Ron Eldard, Hugh Dancy, Tom Guiry, Orlando Bloom, Zeljko Ivanek, Kim Coates, Richard Tyson, Ioan Gruffudd, Jeremy Piven, Tom Hardy, Ian Virgo

Ken Nolan

Drama, Action, Krig

Recension Black Hawk Down

- Arson sätter betyg 2 och skriver:
Året är 1993 och filmen handlar om den verkligehetsbaserade handligen när USA gick i Somalia på FN:s uppmaning för att tillfångata Mohamed Aididi samt även fånga några mindre betydliga Somalier. Därav tror man kunna få ett slut på kriget där nere i Somalia. Efter en tid av planering kommer då dagen D, och man tågar in för att utföra operationen. Någonting går snett och man börjar förlora soldater,...

Recension av Black Hawk Down - Läs hela!

Diskussioner om Black Hawk Down  (0 diskussioner)
Kommentarer om Black Hawk Down (816 st)
Sarakin76 (Anmäl)   19:11 27/7
Utrulig spennende og vellagd.
Off The Ground (Anmäl)   22/6 2016
Omtitt. Inte lika imponerad den här gången, den svaga fyran blir stark trea då klichéerna störde mer nu.
Noseman 2005 (Anmäl)   21/6 2016
Svårslagen krigsaction som dock är lite för patriotisk och onyanserad för att femman ska sitta. (8/10)
ouimadame (Anmäl)   13/1 2016
Så sjuukt patriotisk! Men får en trea för helt ok acting
kexchokladet (Anmäl)   5/1 2016
Det är snyggt gjort och man är verkligen fast under tiden filmen rullar, men efteråt minns man inte en enda karaktär.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Black Hawk Down