Betyg idag: 1 056 Besökare idag: 4 785

Originaltitel: BlackJack
Regissör:Colin Nutley
Utgivningsår:1990

Om BlackJack:

Inger återvänder hem till det lilla samhället som ensamstående mamma. När helgen kommer gör hon som många andra svenskar - går ut och dansar. Dansbandet "Black Jack" ingår i vänkretsen och ledare i bandet är kvinnotjusaren Tommy.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Christina Olofson
År: 1997
Genre: Drama, Familjefilm
Sanning eller konsekvens

Ing-Marie Carlsson, Helena Bergström, Reine Brynolfsson, Loa Falkman, Jan Mybrand, Johannes Brost, Lennart Hjulström, Carl Kjellgren, Tomas Fryk, Steve Kratz, Tony Ljungström, Dave McShane, Leif Andrée, Monika Ahlberg, Angelica Rubertson

Catti Edfeldt, Johanna Hald, Colin Nutley, Kjell Sundstedt

Drama, Komedi

Black Jack

Sverige
Med i listor: Fiktiva musiker
Diskussioner om BlackJack  (0 diskussioner)
Kommentarer om BlackJack (213 st)
HerrNenne (Anmäl)   6/1 2018
Meningslös film.
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Nej tack, ännu en miss...
karlmats (Anmäl)   18/3 2017
Gillar den ännu mer andra gången jag ser den. Det är sannerligen både ett tidsdokument och ett dokument över svensk småstadskultur. Alla karaktärer fyller sin funktion och även om det inte alltid är upplyftande så är det hela tiden underhållande. Jag var nog mer förberedd på Brynolfssons karaktär den här gången, han är lysande tillsammans med de övriga. Jag höjer till en 4a, svensk film är sällan bättre än så här. -------------18/7-09 Trots att den har alla förutsättningar för att hatas, svensk vardagsrealism i småstad sätter Black Jack tonen redan i början för att bli någonting större än så. Filmens stora behållning är Carl Kjellgren i rollen som stadshotellscharmören Tommy men även Helena Bergström och Johannes Brost är bra. Brynolfsson var en störig fan man ville skulle få sig en jävel i svålen och Jan Mybrand blir lite för mycket av en idiot för att man inte ska hata honom, men i slutändan gör det inte så mycket att det förstör filmen. Dansbandskulturen är också en bisarr värld att få en inblick i, det är ju så fruktansvärt dåligt att det blir lite roligt att se alla lismande idioter stå och sjunga hemmasnickrade visor med usla rim. Nej, för att vara svensk film så var det här faktiskt rätt bra och därför belönas det lite oväntat med en stabil 3a.
vladi (Anmäl)   29/1 2017
De e Inger Forsberg! REKTORNS DOTTEEEEEER!!!
Raimo_1985 (Anmäl)   20/10 2015
Bra grejer! :) Skitkul med en så träffsäker film som utspelas i dansbandsmiljö och småstad och gjord av en engelsman. Fascinerande. Toppen skådespeleri. Svag fyra. Biberkolben: Är alla dansbandsmusiker äckliga och genomvidriga?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till BlackJack