Black Panther

Originaltitel: Black Panther
Regissör:Ryan Coogler
Utgivningsår:2018

Om Black Panther:

Efter händelserna i Captain America: Civil War återvänder T’Challa till sitt hemland, det isolerade, högteknologiska afrikanska landet Wakanda, för att bli dess kung. Men när en gammal fiende dyker upp måste T’Challa, både som kung och Black Panther visa sin styrka. Han dras in i en konflikt som hotar inte bara Wakandas öde, utan hela världen.

Chadwick Boseman, Michael B Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Letitia Wright, Daniel Kaluuya, Martin Freeman, Andy Serkis, Forest Whitaker, Angela Bassett, Winston Duke, Sterling K Brown, Florence Kasumba, John Kani, David S Lee, Nabiyah Be

Ryan Coogler, Joe Robert Cole

Action, Äventyr, Science Fiction

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Superhjältar
Diskussioner om Black Panther  (0 diskussioner)
Kommentarer om Black Panther (73 st)
RichardEk (Anmäl)   20:23 5/10
En Marvelfilm som omgav med en hel del hype, att den skulle vara något extra, i samband med premiären. Nu håller den ganska medelmåttig Marvelnivå. Det är som vanligt gott om action och lagom mycket karaktärsutveckling, men väl inom bekvämlighetszonen. Att filmen skulle innehålla anmärkningsvärt starka kvinnliga karaktärer håller jag inte med om, inga stora steg framåt i jämställdhet här inte. Vi får också den sedvanliga dosen amerikansk sentimentalitet centrerad kring fader-son - temat. På det stora känns filmen mest som en transportsträcka till 'Avengers - Infinity War', och med närmare eftertanke är det ju precis det den är.
Benisakura (Anmäl)   16:20 2/10
Ge mig en superhjältefilm med handling och mörker tack, de flesta som görs nu är alldeles för bubbliga för min smak.
HerrNenne (Anmäl)   22:51 24/9
Nej jag vet inte, jag gillar tanken mellan krocken mellan det gamla traditionella och det hypermoderna teknologiska, både i Wakanda som i karaktärerna, och Wakanda är superhäftigt och filmen är grymt snygg med grym setting, men... Storyn är ju jättedålig, och mest irriterande.
Bozze80 (Anmäl)   21:24 3/9
Matinéaction med en hyggligt intressant story, som dock har stora hål, så försök inte tänka logiskt när du ser den, koppla bort hjärnan lite. Utseendemässigt så är det en salig blandning av riktigt snygga scenerier, och lika fula sådana, och det samma gäller actionscenerna, förutom att de är otroligt mesiga så är de också av väldigt varierande kvalitet, vissa välgjorda, andra amatörmässiga. Förstår inte alls hypen, och jag förstår inte riktigt hur man kunde göra en film som varierar så mycket i kvalitet...
Björkman (Anmäl)   10:08 19/8
Stabil, men saknar det där lilla extra. Samtidigt sticker den ut lite jämfört med många andra superhjältefilmer med sin geografiska placering och mix mellan modern teknik och bevarande av äldre kultur på samma gång. Mest plus för Michael B. Jordan och Letitia Wright.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Black Panther
Se filmen