Black Rain

Originaltitel: Black Rain
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1989

Om Black Rain:

Den tuffe New York-polisen Mike Conlin och hans kollega Charlie Vincent eskorterar yrkesmördaren Sato till Osaka i Japan. Innan de hinner överlämna honom till den japanska polisen Masahiro Masumoto tappar de bort honom.
Se filmen på iTunes

Regissör: Mark Goldblatt
År: 1989
Genre: Action
Punisher

Michael Douglas, Andy Garcia, Ken Takakura, Kate Capshaw, Yûsaku Matsuda, Shigeru Kôyama, John Spencer, Guts Ishimatsu, Yûya Uchida, Tomisaburô Wakayama, Miyuki Ono, Luis Guzmán, John Costelloe, Stephen Root, Richard Riehle

Craig Bolotin, Warren Lewis

Drama, Action, Kriminalare

Med i listor: 80-tal Top 50, Startpaket 2
Diskussioner om Black Rain  (0 diskussioner)
Kommentarer om Black Rain (102 st)
karlmats (Anmäl)   28/7 2018
Ridley Scott åker till Osaka och återuppväcker gamla nostalgikänslor från neonljusens Blade Runner. Michael Douglas får äran att spela hetlevrad polis som slår först och snackar sen och det gör han med bravur. Det är inte den typen av film som direkt knockar en med kultfaktor 1000, det är snarare en traditionell snutaction som vinner över tittaren under andra halvan när snaran dras åt och relationerna utvecklas. Att den utspelar sig i Japan större delen av tiden lyfter helt klart upp helhetsintrycket, det blir lite kulturkrockar men aldrig på ett pinsamt sätt utan det behandlas hela tiden med värdighet. Handlingen är väl inget speciellt men det funkar och Scotts regi tillsammans med Douglas insats gör ändå att det känns som lite mer än en dussinaction och jag drar till med en 3a även om den är något svag. Plus för att japanerna konsekvent pratar japanska med varandra, det är man inte helt bortskämd med i den här typen av filmer.
Sarakin76 (Anmäl)   4/10 2017
Høy myskaktor på Garcia, høy nostalgifaktor på Osaka og høy idiotfaktor på Douglas sin karakter. Føler meg optimistisk i dag så får bli en -3.
Bomaniac (Anmäl)   4/8 2017
Michael Douglas passar inte som bad cop. Jag stör på att hans rollkaraktär är så osympatiskt. En ganska usel thriller, men ganska snygg.
Barbamuffin (Anmäl)   3/8 2017
Betyget sjönk tyvärr efter en omtitt efter 6 år. Fortfarande snygg film, neo-noir men nej, Michael Douglas karaktär drog ner filmen som tyvärr inte åldrats så fint.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/11 2016
Hur sjutton hamnade Michael Douglas och Andy Garcia i den här värdelösa kalkonfilmen?!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Black Rain