Betyg idag: 1 174 Besökare idag: 4 080

Originaltitel: Black Swan
Regissör:Darren Aronofsky
Utgivningsår:2010

Om Black Swan:

Liksom de flesta ballerinor kretsar hela Ninas liv kring balett. Hon är en av de starkast lysande stjärnorna i New York City Ballet Company och när det blir dags att ersätta prima ballerinan Beth, som har huvudrollen i Svansjön, står Nina på tur. Men hon får oväntad konkurrens i nykomlingen Lily som imponerar stort på regissören med sin sensualitet och passion. Allteftersom de två rivalerna utvecklar en skruvad vänskap blir Nina mer och mer desperat och frågan är hur långt hon är villig att pressa sig själv för sin karriär.

Titel: Repulsion
Originaltitel: La pianiste
Regissör: Michael Haneke
År: 2001
Pianisten

Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Benjamin Millepied, Ksenia Solo, Kristina Anapau, Janet Montgomery, Sebastian Stan, Toby Hemingway, Sergio Torrado, Mark Margolis

John J McLaughlin, Andres Heinz, Mark Heyman

Drama, Thriller, Mysterium

Recension Black Swan

- henrik_a87 sätter betyg 5 och skriver:
Black Swan är en både en spännande och vacker film. Darren Aronofsky har här lyckats göra en balettfilm till en psykologisk thriller. Många faktorer spelar in för att den ska bli så spännande som den faktiskt är. En av de viktigaste ingredienserna i skräckgenren är musiken och det märks här. De välkända klassiska tonerna visar sig förvånande nog passa alldeles utmärkt. Det i kombination med hallucinationerna...

Recension av Black Swan - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Dans, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Black Swan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Black Swan (711 st)
pzun (Anmäl)   19:43 12/11
Slutet - säger bara slutet var helt stum när eftertexterna kom - en film som stannar kvar
the Feber (Anmäl)   16:22 19/5
Visst är det bra skådespelarprestationer, den är hyfsat intressant och ibland spännande. Men den är långt ifrån den hype som man fått ta del av innan filmen. Visst, den är lite skruvad, men speciellt otäck är den inte. Snarare stundtals tråkig. Slutet gör mycket för helheten och det är spännande symbolik. Helt okej film,
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Nina (Nathalie Portman) går balansgång på kollapsens rand i detta filmkonstverk. Hon är kraftigt provocerad av sin koreograf och även av den konkurrenssituation som råder i teamet som ska uppföra balletten Svansjön. Detta i kombination med hennes egna vanföreställningar leder till ett självplågeri som i värsta tänkbara mardröm. Darren Aronofskys mästerverk glider hela tiden mellan dröm och verklighet. Aronofsky har gjort ett flertal filmer som nått berömmelse men det här är enligt min mening hans bästa.
Fiskjävel (Anmäl)   31/10 2016
En otroligt snygg och välgjord film med en extraordinär skådespelarinsats av Natalie Portman. Som tittare sitter man som på nålar från början till slut och sugs lätt i handlingens centrum när det blir som mest intensivt. Femman hade varit ett faktum om filmen inte varit så pass förutsägbar vad gäller huvudrollens vanföreställningar och filmens utgång. 4+.
Murvel48 (Anmäl)   19/10 2016
Om jag hade uppskattat klassisk balett hade filmen fått högre betyg, nu lyfte det aldrig för mig, trots Portmans strålande insats.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Black Swan
Se filmen