Blad ur Satans bok

Originaltitel: Blade af Satans bog
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1921

Om Blad ur Satans bok:

Filmen handlar om hur djävulen genom generationer har kunnat förstöra människors själar, till exempel genom Judas förräderi mot Jesus.

Titel: Häxan
Regissör: D W Griffith
År: 1916
Genre: Drama, Romantik, Stumfilm
Intolerance

Helge Nissen, Halvard Hoff, Jacob Texiere, Erling Hansson, Hallander Helleman, Ebon Strandin, Johannes Meyer (II), Clara Pontoppidan, Tenna Kraft, Carlo Wieth, Emma Wiehe, Jeanne Tramcourt, Karina Bell, Elith Pio, Emil Helsengreen, Christian Nielsen

Carl Theodor Dreyer, Marie Corelli, Edgar Høyer

Drama, Stumfilm

Leaves from Satan's Book

Danmark
Diskussioner om Blad ur Satans bok  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blad ur Satans bok (13 st)
NtoNW (Anmäl)   8/11 2014
Håller med precineadd, kändes som om allt redan var gjort förut, flera gånger. Dessutom blev det väldigt tråkigt, eftersom allt som hände redan var förutbestämt. Inga överraskningar, alltså. Det som ger medelpoängen är hantverket - mycket välgjort, framförallt fotot och scenografin.
precineadd (Anmäl)   4/1 2014
tråkig och redan då förlegad, Presidenten och Prästänkan mycket mer innovativa trots att de är mindre ambitiösa i bredd
Jorgandr (Anmäl)   31/10 2011
Tycker den är väldigt intressant och välgjord, men lyckas ändå vara ganska tråkig i längden eftersom den är så oerhört ojämn. Vissa scener lyser, medan andra mest är trista.
jep (Anmäl)   26/1 2010
Blir som alltid imponerad av Dreyers allvar, tålamod och målmedvetenhet. I denna film övertygar också detaljrikedomen och nogrannheten med scenografi och kostym.
KimEkberg (Anmäl)   19/9 2008
Jag kanske stöter på patrull efter att ha satt detta höga betyg, men jag tycker fan att den är värd fyran ändå efter en stunds betänketid. Scenografiskt läckert, vackert gestaltat, och en begynnande medvetenhet hos Dreyer gör denna film väl värd att se. Att den sedan må vara en ren rip-off och mest är kaka på kaka spelar för mig mindre roll. Helge Nissen är mycket klädsam som hin håle.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blad ur Satans bok