Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag

Originaltitel: Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag
Regissör:Magnus Gertten, Fredrik Gertten, Stefan Berg
Utgivningsår:1998

Om Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag:

Filmen handlar om Lasse och hans inte helt oproblematiska förhållande till fotbollslaget Malmö FF.

Titel: Blådårar 2 - Vägen tillbaka

Magnus Gertten, Fredrik Gertten

Dokumentär

Sverige
Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag (43 st)
amotherscrime (Anmäl)   11/8 2017
Eftersom flera verkar ha blandat ihop dessa filmer så vill bara säga att Zlatan INTE är med i denna filmen. Detta är "Blådårar" och är foton från kring Malmö FFs säsong 1997 (då spelade Zlatan i pojklag). Fokus ligger alltså på Malmö FF och bland annat Lasse som följer dom. Zlatan är med i "Blådårar 2: Vägen Tillbaka" som skildrar MFF, Lasse och Zlatan kring 1999-2001 då man åkte ur Allsvenskan. För övrigt så älskar jag denna filmen pga min kärlek till klubben och allat omkring den. Men rent objektivt sett så är det faktiskt en fantastisk film.
Raimo_1985 (Anmäl)   29/3 2016
Mycket bra! Jag lider med supportrarna när det går dåligt och är i extas när de blir glada. En av de finaste dokumentärer jag sett. karlmats: Den finns på dvd med svensk och engelsk text om man tycker det är svårt att höra skånska.
Roswall (Anmäl)   1/4 2015
Riktigt fin, kändes kort.
Sture Stenhög (Anmäl)   16/5 2013
Jag vet inte riktigt varför jag har tagit så lång tid på mig innan jag såg den här, men den passade mig verkligen som handen i handsken. Jag tycker att man har lyckats väldigt bra med att hitta en balans där alla delar av klubben lyfts fram och bildar en väldigt träffsäker helhetsbild. Många härliga personligheter och sköna citat blir det, och det gör att det här blir en fröjd att följa. Men det är ändå supporter-perspektivet som erbjuder mest tyngd. Min favorit-scen är när Lasse sitter och snackar ut om sitt supporterskap som om det vore ett missbruk och konstaterar att han är som en hund som alltid kommer tillbaka till husse oavsett hur han blir behandlad. Alldeles för lätt att känna igen sig i det, vetskapen att det lag man följer i princip inte tillför nånting positivt till ens liv, och ändå är det inte ett alternativ att sluta. Det är ju också intressant att, trots att MFF verkar ha haft en helt okej säsong totalt sett, det mesta fokuset ligger på det negativa. En helt riktig vinkel i mina ögon, för fotboll är lidande för de allra flesta av oss. Matchen i Split sammanfattar faktiskt på ett briljant sätt fotbollens natur, vilken fotbollssupporter känner inte igen hela det känsloregister som spelas upp på läktaren under den matchen? Träffsäkert och underhållande på samma gång alltså, fyran känns given
Canaletes (Anmäl)   22/11 2012
Riktigt riktigt bra filmdokumentär. Man får följa den sköna skåningen men underbar dialekt och hans passion för fotboll men det som jag varkligen blev kär i var att den här filmen liksom ser in i framtiden! Jag vet inte hur populär och hur mycket det snackades om Zlatan 1999 men att dom ligger så mycket fokus på honom i filmen är bara wow! Allt han säger i filmen uppfylls senare i hans liv. Det så jävla coolt att man får se hur en tonåring från Rosengård bodde och hade det utanför planen och nu blivit så stor som han är nu! Riktigt vackert och inspirerande! :) 10/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blådårar - om kärleken till ett fotbollslag