Betyg idag: 1 286 Besökare idag: 6 072

Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1982
Antal betyg:20481 betyg

Om Blade Runner:

Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Titel: Gattaca
Regissör: Terry Gilliam
År: 1985
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy
Brazil

Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M Emmet Walsh, Edward James Olmos, Joe Turkel, William Sanderson, Joanna Cassidy, James Hong, Morgan Paull, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Hampton Fancher, David Webb Peoples

Thriller, Science Fiction

USA, Hongkong, Storbritannien

Recension Blade Runner

- AddeColciago sätter betyg 5 och skriver:
Jag tycker det finns något vackert i den totala dysterhet som Ridleys framtidsbild förmedlar. En viktig pusselbit för att få den att fungera är musiken, komponerad av Vangelis. Den är vacker i sig själv och tillsammans med bildinnehållet skapas total harmoni. En annan pusselbit är tempot. Ty om Alien var långsam, så är den jämfört med Blade Runner en actionfilm av stora mått. Här har ingen bråttom...

Recension av Blade Runner - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Pembletons favorit-soundtrack, Philip K. Dick, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Stockholm XVIII, Thriller Top 50
Diskussioner om Blade Runner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade Runner (1071 st)
Fredzon_M (Anmäl)   22:39 2/1
Såg om efter många år. Förstår verkligen att det är en film som delar tittarna i två läger. Den är rätt trög, handling och skådespeleri är sådär, men å andra sidan bygger den upp en sjujävla stämning. Man har verkligen lyckats bygga upp en mäktig dystopisk fond till historien. Filmens historia slingrar sig med mardrömmens logik över en jordskorpa som de övre samhällsskikten evakuerat. En ångestriden värld som ackompanjeras av ett magnifikt soundtrack. Ett audiovisuellt konstverk med nästan lika perfekt stämning som regissörens föregående film Alien.
sodomiten (Anmäl)   29/12 2018
Har på flera försök aldrig orkat se färdigt det här. Grymt segt.
peu-depeu (Anmäl)   29/12 2018
Stark miljö men någon glömde att skriva karaktärer.
Makta (Anmäl)   18/11 2018
Överskattad men fortfarande helt ok.
dudson (Anmäl)   28/10 2018
Märklig film och samtidigt storslagen med sitt speciella skimmer o stämning. Känns som filmen vill förmedla ett större tänkande hos publiken. Ford & Hauer passar perfekt. Spec då Rutgers sadistiska smile gör en glad. Ford ser mest butter ut med en grogg i handen konstant. En film man verkligen måste ha sett en gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade Runner