Betyg idag: 1 793 Besökare idag: 5 974

Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1982
Antal betyg:20293 betyg

Om Blade Runner:

Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Titel: Gattaca
År: 2003
Genre: Drama, Action, Thriller, Science Fiction
Film nr.: 19153
Natural City

Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M Emmet Walsh, Edward James Olmos, Joe Turkel, William Sanderson, Joanna Cassidy, James Hong, Morgan Paull, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Hampton Fancher, David Webb Peoples

Thriller, Science Fiction

USA, Hongkong, Storbritannien

Recension Blade Runner

- Windwhistler sätter betyg 5 och skriver:
Dystopisk science fiction med Harrison Ford och Rutger Hauer i de ledande rollerna. Ford spelar en trött polis, också kallade Bladerunner, vilka har som främsta uppgift att spåra upp och pensionera förrymda replikanter - artificiellt skapade människor som används till slavarabete i rymdkolonierna. Pensionera är i sammanhanget ett annat ord för att likvidera, men så räknas inte replikanterna heller...

Recension av Blade Runner - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Pembletons favorit-soundtrack, Philip K. Dick, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Stockholm XVIII, Thriller Top 50
Diskussioner om Blade Runner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade Runner (1055 st)
RustyFilm (Anmäl)   12:06 18/10
Kollade nyss Blade Runner (2019), detta som en grundning till nya Blade Runner 2049. Kan förstå att den här filmen gått mig förbi tidigare, det är ju inte min favorit genre. Filmen är från 1982. Jag har svårt att förstå hur allmänheten då kunde greppa det här. Tidigt 80-tal då var ju inte vetenskapen om DNA och kloning så känd. Men detta faktum höjer väl kanske science fiction kalibern för skapelsen. Filmen har egentligen en väldigt tunn historia i botten, men det som höjer det här är den fantasirika scenografin. Flygande bilar kommer ljudligt farande över ett mörkt LA som har fått stor asiatisk invandring och där det ständigt regnar. En annan roande detalj är när replikantdödare Decker plockar ut detaljerad super HD information ut ur ett tillsynes vanligt foto med hjälp av en sunkig 80-tals PC.
karlmats (Anmäl)   19:37 10/10
Då har man sett om den inför uppföljaren som jag aldrig trodde jag skulle vilja se men som nu med Villeneuve och Gosling framstår som en av årets bästa filmer redan innan jag sett den, sånt är farligt men det kan inte hjälpas. Det är ju bara att konstatera att det här är konst för fan. Rutger är en livs levande legend i klass med Klaus Kinski och Van Damme. 5an är gjuten även vid en omtitt. Final Cut är det som gäller alla dar i veckan. ----------------------16/10-10 Stämningsfullt. Jag älskar allt med den här filmen. De episka, dystopiska miljöerna, de minnesvärda karaktärerna, handlingen, musiken och dialogen. Tycker relationen mellan Deckard och Rachael fungerar finfint och så har vi Rutger på det som är magisk. Trots det oerhört långsamma tempot blir det aldrig tråkigt för en sekund. Final Cut i blu-ray är dessutom så snygg att man baxnar. Jag räknade till 10 karaktärer som alla sticker ut och där jag för ovanlighetens skull gillar varenda en av dem, fantastiskt.
Filmfantast86 (Anmäl)   21:28 9/10
Klassiker
Andreas_ (Anmäl)   20:26 9/10
Innan man skulle se uppföljaren blade runner 2049 så var man ju nästan tvungen att se igenom gamla kultrullen blade runner en gång till så att man hade den färsk i minnet, inte för att det var så viktigt utan mer för att det skulle vara roligare att ha alla små detaljer helt färska och visst gav det en liten extra boost när man väl satt där i salongen och såg uppföljaren. Hursomhelst, gamla goda Blade Runner med en väldigt ung Harrison Ford är en väldigt bra film än idag, jag mindes den som att jag tyckte den var sämre när jag såg den som yngre men nu när jag såg om den så uppskattade jag den mycket mer, det som ska tilläggas är att jag såg om Theatrical Cut versionen. Egentligen är detta en rätt överskattad och medioker film eftersom handlingen är väldigt enkel och banal, Harrison Ford gör ingen speciell roll tolkning utan ser mest bara uttråkad ut (vilket kanske är meningen) men det är som ingen riktig energi bakom hans skådespeleri men trots detta så är filmen storslagen än idag, musiken och miljöerna, fotot den sjukt läckra neon noir stämningen är helt magisk...älskar det verkligen, det sä sjukt läckert alltihop och sen att Rutger Hauer gör sitt livs roll, gör ju inte saken sämre heller...han är makalöst bra här, övriga kända skådisar har tyvärr inte så mycket att jobba med men gör ändå bra insatser och detta är ju en tidig film av Ridley Scott men utan tvekan en av hans absolut bästa filmer, idag har han tappat mycket av det öga han hade för makalösa detaljer. Jag kan inte annat än att rekommendera denna kultrulle av olika skäl, den är ett måste att se faktiskt, även om det inte är ett mästerverk så är det verkligen inte långt ifrån, betyget blir en riktigt stark 4:a och detta är så mycket bättre än den nya uppföljaren.
best_jeppe (Anmäl)   18:09 7/10
Jag såg om filmen (Final Cut) häromdagen inför Blade Runner 2049 och art direction, musik och fotot är fantastiskt. Däremot så är filmen i sig, speciellt när det gäller dialog och skådespelarinsatser (förutom Rutger Hauer) samt regi, ganska medioker. Jag satt och störde mig på flera logiska luckor i handlingen, emellanåt riktigt konstig dialog och klippning. Att Ford och Young dessutom inte har någon kemi alls samt att det i synnerhet finns en i mitt tycke väldigt moraliskt tveksam scen dem emellan gör inte det hela bättre. Så jag sänker mitt betyg från en 4a till en ljummen 3a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade Runner