Blade Runner

Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1982
Antal betyg:20459 betyg

Om Blade Runner:

Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Titel: Gattaca
År: 2003
Genre: Drama, Action, Thriller, Science Fiction
Film nr.: 19153
Natural City

Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M Emmet Walsh, Edward James Olmos, Joe Turkel, William Sanderson, Joanna Cassidy, James Hong, Morgan Paull, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Hampton Fancher, David Webb Peoples

Thriller, Science Fiction

USA, Hongkong, Storbritannien

Recension Blade Runner

- Windwhistler sätter betyg 5 och skriver:
Dystopisk science fiction med Harrison Ford och Rutger Hauer i de ledande rollerna. Ford spelar en trött polis, också kallade Bladerunner, vilka har som främsta uppgift att spåra upp och pensionera förrymda replikanter - artificiellt skapade människor som används till slavarabete i rymdkolonierna. Pensionera är i sammanhanget ett annat ord för att likvidera, men så räknas inte replikanterna heller...

Recension av Blade Runner - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Pembletons favorit-soundtrack, Philip K. Dick, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Stockholm XVIII, Thriller Top 50
Diskussioner om Blade Runner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade Runner (1067 st)
dudson (Anmäl)   12:03 28/10
Märklig film och samtidigt storslagen med sitt speciella skimmer o stämning. Känns som filmen vill förmedla ett större tänkande hos publiken. Ford & Hauer passar perfekt. Spec då Rutgers sadistiska smile gör en glad. Ford ser mest butter ut med en grogg i handen konstant. En film man verkligen måste ha sett en gång.
tystponce (Anmäl)   05:51 18/10
Det visuella väger tyngst. I övrigt en väldigt överskattad film.
päronanton (Anmäl)   12:21 17/10
Jag älskar den här filmen! Den har något, som jag aldrig har sett innan. Musiken är ett mästerverk!
dafreakish (Anmäl)   13:52 5/10
Det här är en sådan där film som alla ska ha sett. Det tog några år innan jag tog mig tid att göra det men bättre sent än aldrig. Filmen har underbar noir-stämning och för att vara gjord 1982 så är det otroligt snyggt. Hauer är en skön bad guy men Ford är stel, som oftast, vilket tyvärr tar udden av en hel del och som berättarröst är han ett sömnpiller. Jag vill hävda att filmen är rätt överskattad då manuset är ett stort blaha blaha och det djup som den så gärna vill ha är snudd på obefintligt. Men man bör nog se den ändå för mycket är bra, framför allt visuellt.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   22:32 1/10
Extremt bra! Störde mig lite på en del karaktärer, men annars bra skådespel, story, snyggt visuellt och skönt tempo i filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade Runner