Betyg idag: 1 008 Besökare idag: 5 719

Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1982
Antal betyg:20350 betyg

Om Blade Runner:

Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Titel: Gattaca
Regissör: Terry Gilliam
År: 1985
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy
Brazil

Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M Emmet Walsh, Edward James Olmos, Joe Turkel, William Sanderson, Joanna Cassidy, James Hong, Morgan Paull, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Hampton Fancher, David Webb Peoples

Thriller, Science Fiction

USA, Hongkong, Storbritannien

Recension Blade Runner

- Windwhistler sätter betyg 5 och skriver:
Dystopisk science fiction med Harrison Ford och Rutger Hauer i de ledande rollerna. Ford spelar en trött polis, också kallade Bladerunner, vilka har som främsta uppgift att spåra upp och pensionera förrymda replikanter - artificiellt skapade människor som används till slavarabete i rymdkolonierna. Pensionera är i sammanhanget ett annat ord för att likvidera, men så räknas inte replikanterna heller...

Recension av Blade Runner - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Pembletons favorit-soundtrack, Philip K. Dick, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Stockholm XVIII, Thriller Top 50
Diskussioner om Blade Runner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade Runner (1057 st)
RichardEk (Anmäl)   25/12 2017
Som många andra såg jag om Blade Runner (Director's Cut) inför uppföljaren. Den är ett stilistiskt mästerverk på alla sätt: stämningsfull och sorgsen i tonen, med en miljömässigt dystopisk bakgrund som fond för berättelsen. Här finns en substans och ett djup i berättelsen som vi får tacka Philip K Dick för, men Ridley Scott skapar verkligen en visuell inramning som gör berättelsens narrativ rättvisa. Lägg sedan till en rollista med karismatiska skådespelare, unga men ändå ganska rutinerade, hungriga snarare än agerandes på rutin. Intelligent science fiction blir inte mycket bättre än så här.
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Den som inte förstår känslan, skönheten och konsten i den här filmen - har väldigt lite att hämta av den här filmen. Det är film Noir i bästa Sci-Fi stil. Fantastisk musik av Vangelis. Musiken i sig berättar en story. Det var en ganska kaosartad och intensiv inspelning och slutresultatet må vara ambivalent, men för sin tid (tidigt 80-tal) är det här en höjdare.
andybrando (Anmäl)   4/12 2017
En scenografisk triumf som förstörs av ett virrigt manus och huvudpersoner utan någon som helst attraktionsförmåga.
deswhip (Anmäl)   5/11 2017
Filmen är otroligt välgjord vad gäller allt visuellt, ljudet och musiken. Filmen är konstnärlig och djup men handlingen är simpel, något jag uppskattar och finner befriande. Rutger Hauer är fenomenal. Jag gillar slutet extra mycket, romantiskt och positivt för en gång skull.
RustyFilm (Anmäl)   18/10 2017
Kollade nyss Blade Runner (2019), detta som en grundning till nya Blade Runner 2049. Kan förstå att den här filmen gått mig förbi tidigare, det är ju inte min favorit genre. Filmen är från 1982. Jag har svårt att förstå hur allmänheten då kunde greppa det här. Tidigt 80-tal då var ju inte vetenskapen om DNA och kloning så känd. Men detta faktum höjer väl kanske science fiction kalibern för skapelsen. Filmen har egentligen en väldigt tunn historia i botten, men det som höjer det här är den fantasirika scenografin. Flygande bilar kommer ljudligt farande över ett mörkt LA som har fått stor asiatisk invandring och där det ständigt regnar. En annan roande detalj är när replikantdödare Decker plockar ut detaljerad super HD information ut ur ett tillsynes vanligt foto med hjälp av en sunkig 80-tals PC.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade Runner