Blade Runner

Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1982
Antal betyg:20413 betyg

Om Blade Runner:

Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Titel: Gattaca
Regissör: Terry Gilliam
År: 1985
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy
Brazil

Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James, M Emmet Walsh, Edward James Olmos, Joe Turkel, William Sanderson, Joanna Cassidy, James Hong, Morgan Paull, Kevin Thompson, John Edward Allen, Hy Pyke

Hampton Fancher, David Webb Peoples

Thriller, Science Fiction

USA, Hongkong, Storbritannien

Recension Blade Runner

- Spöket sätter betyg 3 och skriver:
Då det här anses vara en av de stora Sci Fi-rullarna kände jag mig litet tvungen att plocka ned den från hyllan och, tja, se på den. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta, bortsett från att jag hört om de "underbara miljöerna" och den "fantastiska stämningen". Blade Runner är en ganska seg film, och det är inget fel på sega filmer, så länge de är intressanta. Blade Runner är inte vidare...

Recension av Blade Runner - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Pembletons favorit-soundtrack, Philip K. Dick, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Stockholm XVIII, Thriller Top 50
Diskussioner om Blade Runner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade Runner (1061 st)
Rai (Anmäl)   17:31 26/3
Rätt bra film...
Hellsborn (Anmäl)   14:41 5/3
Ett mästerverk i sann Ridley Scott-anda. Får nog se directors cut snart. Det enda jag inte är vän med är Fords berättarröst som saknar innlevelse och låter om läst direkt ur ett manus utan förberedelser.
Robkiller (Anmäl)   20:29 3/3
Välgjord med fina miljöer. Håller väl lite väl lågt tempo, men det går att ha överseende med. Riktigt bra för sin tid.
vonadel (Anmäl)   20:07 5/2
Alltså, det känns inte alls länge sedan jag såg om denna. Måste glömt lägga in den här bara. Men, när iTunes hade erbjudande på 4K-versionen kunde jag inte stå emot, just inför 2049. Fick nästan en rysning när jag satte på den och Vangelis fantastiska musik strömmar ur högtalarna. Måste säga att just soundtracket gör minst halva denna film. Mycket annat bra också, som Sean Young och Rutger Hauer. Härlig känsla filmen igenom. Hmm, hade egentligen tänkt ge 7, men får nog bli 8 ändå. 8/10.
RichardEk (Anmäl)   25/12 2017
Som många andra såg jag om Blade Runner (Director's Cut) inför uppföljaren. Den är ett stilistiskt mästerverk på alla sätt: stämningsfull och sorgsen i tonen, med en miljömässigt dystopisk bakgrund som fond för berättelsen. Här finns en substans och ett djup i berättelsen som vi får tacka Philip K Dick för, men Ridley Scott skapar verkligen en visuell inramning som gör berättelsens narrativ rättvisa. Lägg sedan till en rollista med karismatiska skådespelare, unga men ändå ganska rutinerade, hungriga snarare än agerandes på rutin. Intelligent science fiction blir inte mycket bättre än så här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade Runner