Blade

Originaltitel: Blade
Regissör:Stephen Norrington
Utgivningsår:1998

Om Blade:

Precis innan Blades mamma ska föda honom blir hon biten av en vampyr. Blade får på så vis både människo- och vampyrblod och blir en nästan oövervinnelig varelse. Han har vampyrens styrka och människans känslor. Blade växer upp till att bli en vampyrjägare för att hämnas i sin mammas namn. Vampyrerna har infiltrerat nästan alla stora organisationer men de behöver Blades unika blod för att kunna kalla på vampyrguden La Magra och ta makten över människorna.
Se filmen på Netflix

Regissör: John Carpenter
År: 1998
Genre: Action, Thriller, Skräck
Vampires

Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kris Kristofferson, N'Bushe Wright, Donal Logue, Udo Kier, Arly Jover, Traci Lords, Kevin Patrick Walls, Tim Guinee, Sanaa Lathan, Eric Edwards

David S Goyer

Action, Thriller, Skräck

Med i listor: Skräck Top 50, Superhjältar, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Blade  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blade (478 st)
dudson (Anmäl)   27/4 2018
Legendarisk kult action film med effekter och driv, frääch som håller än idag. Snipes & Dorff är klockrena som varandras motpoler.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
myslas (Anmäl)   31/7 2017
Effekterna håller knappt Buffy-klass, vilket inte är en komplimang för en film med den här budgeten, men kan man stå ut med det så är det en underhållande actionrulle i högt tempo med en hel del gore. De välkoreograferade fightscenerna är ett extra plus.
Raggarn (Anmäl)   27/1 2017
Sätter nu ett betyg på gamla minnen. Såg denna massor med gånger i slutet på 90-talet och minns att jag gillade den skarpt då som typ 15-åring. Har dock inte sett den efter det. Måste nog se om den för att ge ett rättvisare betyg
Luca Canali (Anmäl)   13/11 2016
med attityd och stil kommer man långt. b-film helt utan glimten i ögat, precis som man vill ha det.. betyg: bra (62/100).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blade