Blåsningen

Originaltitel: The Sting
Regissör:George Roy Hill
Utgivningsår:1973

Om Blåsningen:

Tillsammans med Luther Coleman rånar Hooker en man som visar sig bära på en enorm summa pengar. Luther blir dock inte lika förtjust och drar sig ur det hela. För sent står det klart att de rånat en man som arbetar för den inflytelserike Doyle Lonnegan från New York. När Hooker finner Luther brutalt mördad, beslutar han sig för att söka upp Luthers kamrat Gondorff. Gondorff blir chockad över beskedet om Luthers död, men lovar att utkräva hämnd. Tillsammans planerar de båda att utsätta Lonnegan för århundradets kupp...

Titel: Ocean's Eleven
Regissör: Phil Alden Robinson
År: 1992
Genre: Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Sneakers

Robert Redford, Robert Shaw, Paul Newman, Eileen Brennan, Jack Kehoe, Charles Durning, Ray Walston, Harold Gould, Dimitra Arliss, John Heffernan, Robert Earl Jones, Charles Dierkop

David S Ward

Drama, Komedi, Kriminalare

Recension Blåsningen

- Shogun sätter betyg 5 och skriver:
Tre stycken småsvindlare i Chicago på 30talet råkar lura av fel person mycket pengar. Detta leder tragiskt nog till en av de tre svindlarnas bortgång. Johnny Hooker(Robert Redford) svär att hämnas på den person som beställde mordet på hans kompis. Han går ihop med Henry Gondorff(Paul Newman) som är en storsvindlare. De gör upp en plan för att lura av Doyle Lonnegan(Robert Shaw) mycket pengar. ...

Recension av Blåsningen - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Kriminalare Top 50, Oscars
Diskussioner om Blåsningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blåsningen (401 st)
Sarakin76 (Anmäl)   2/7 2017
Filmer som denne gjørs ikke lenger.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Blåsningen placerar sig ofta när listor som "tidernas bästa film" sätts ihop dessutom fick den mängder av Oscars nomineringar när det begav sig 1974. Visst håller även jag med om att det är en bra, spännande och lättsam thrillerkomedi men tycker ändå inte att den hör till dom riktiga topparna. För att platsa där är den för tråkig och teatral (överdrivna minspel osv).
Spaderfyra (Anmäl)   22/12 2015
Den bästa film jag någonsin sett. Full av överraskningar och åtminstone jag satt helt fängslad från första scenen till den helt fantastiska finalen.
Dele (Anmäl)   18/12 2014
En riktigt grabbig och hårdkokt lurendrejerihistoria. Underhållningsvärdet är ok. men de lättsamma komiska partierna känns malplacerade och mycket har inte åldrats särskilt väl.
Ful_fisk (Anmäl)   2/12 2014
En av de stora filmklassikerna som jag faktiskt aldrig sett förut. Jag vill inte påstå att jag är direkt överväldigad, men visst är det bra grejer. Snirklig och fyndigt utmejslad intrig, men jag hade nog velat komma karaktärerna lite mer på djupet. Riktigt så överjävligt bra blev det alltså inte. Men jag gillade filmen och trean är ungefär så stark som en betygstrea kan bli. Kan kanske växa till sig till en fyra med tiden och en omtitt, dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blåsningen