Blåsningen

Originaltitel: The Sting
Regissör:George Roy Hill
Utgivningsår:1973

Om Blåsningen:

Tillsammans med Luther Coleman rånar Hooker en man som visar sig bära på en enorm summa pengar. Luther blir dock inte lika förtjust och drar sig ur det hela. För sent står det klart att de rånat en man som arbetar för den inflytelserike Doyle Lonnegan från New York. När Hooker finner Luther brutalt mördad, beslutar han sig för att söka upp Luthers kamrat Gondorff. Gondorff blir chockad över beskedet om Luthers död, men lovar att utkräva hämnd. Tillsammans planerar de båda att utsätta Lonnegan för århundradets kupp...

Titel: Ocean's Eleven
Regissör: Rian Johnson
År: 2008
Genre: Komedi, Romantik, Äventyr
The Brothers Bloom

Robert Redford, Robert Shaw, Paul Newman, Eileen Brennan, Jack Kehoe, Charles Durning, Ray Walston, Harold Gould, Dimitra Arliss, John Heffernan, Robert Earl Jones, Charles Dierkop

David S Ward

Drama, Komedi, Kriminalare

Recension Blåsningen

- Shogun sätter betyg 5 och skriver:
Tre stycken småsvindlare i Chicago på 30talet råkar lura av fel person mycket pengar. Detta leder tragiskt nog till en av de tre svindlarnas bortgång. Johnny Hooker(Robert Redford) svär att hämnas på den person som beställde mordet på hans kompis. Han går ihop med Henry Gondorff(Paul Newman) som är en storsvindlare. De gör upp en plan för att lura av Doyle Lonnegan(Robert Shaw) mycket pengar. ...

Recension av Blåsningen - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Kriminalare Top 50, Oscars
Diskussioner om Blåsningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blåsningen (403 st)
Pi-R (Anmäl)   23:36 30/8
En stark fyra; trion Hill-Redford-Newman lyckas prestera en avsevärt bättre slutprodukt än "Butch Cassidy och Sundance Kid", och är dessutom uppbackade av en genomgående utmärkt rollista, där framför allt Robert Shaw briljerar. Det är underhållande, snyggt, och medryckande, och en påfallande solid helhetsproduktion. Det känns nästan ogint att leta svagheter, för samtliga inblandade har all rätt att vara stolta – dock, manuset har en del mindre störningsmoment som förhindrar 5:an; dels hade relationen Hooker–Gondorff tjänat på ytterligare uppbyggnad, men främsta bristen är servitrisen Loretta, som känns märkligt slarvigt inslängd i historien. Men som sagt – det hindrar ändå inte helhetsintrycket från att vara 130 minuter underhållning i ordets bästa bemärkelse
Lotso (Anmäl)   23:11 28/6
I sin helhet är Blåsningen en kanonrulle som verkligen gick hem hos mig. Jag älskade varje sekund från det att introt började med låten “The Entertainer” av Scott Joplin och därifrån höll filmen ett bra energi och tempo ända till eftertexterna. Skådespelarna är suveräna i sina respektive roller, det enda jag hade önskat var lite mer uppbyggnad på vänskapen mellan Henry Gondorff och Johnny Hooker. Filmen har en god charm och komik bakom sig och 30-tals känslan är oslagbar. Scenografin, kostymerna, set-designen, musiken, klippningen och sättet de väljer att berätta historien gör verkligen att filmen känns som om den är tagen direkt ur 30-talet. Regissören George Roy Hill har verkligen lyckats där och visar en skarp begåvning på den fronten att återskapa en känsla som känns tidlös. När det kommer till “blåsnings” filmer är det svårt att toppa just denna.
Sarakin76 (Anmäl)   2/7 2017
Filmer som denne gjørs ikke lenger.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Blåsningen placerar sig ofta när listor som "tidernas bästa film" sätts ihop dessutom fick den mängder av Oscars nomineringar när det begav sig 1974. Visst håller även jag med om att det är en bra, spännande och lättsam thrillerkomedi men tycker ändå inte att den hör till dom riktiga topparna. För att platsa där är den för tråkig och teatral (överdrivna minspel osv).
Spaderfyra (Anmäl)   22/12 2015
Den bästa film jag någonsin sett. Full av överraskningar och åtminstone jag satt helt fängslad från första scenen till den helt fantastiska finalen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blåsningen