Blåst på 60 sekunder

Originaltitel: Gone in 60 seconds
Regissör:H B Halicki
Utgivningsår:1974

Om Blåst på 60 sekunder:

En rakt igenom äkta bilkrasch-film som sakta trappas upp med stölder av diverse värdefulla bilar.

Titel: Jakten mot nollpunkten
Originaltitel: Vanishing Point
Regissör: Richard C Sarafian
År: 1971
Genre: Drama, Action, Roadmovie
Jakten mot nollpunkten
Titel: Blåst på 60 sekunder - igen!
Originaltitel: Deadline Auto Theft
Regissör: H B Halicki
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Action
Blåst på 60 sekunder - igen!
Titel: Gone in 60 Seconds
År: 1982
Genre: Action
Tvärnit
Titel: The Outlaw Brothers
Originaltitel: Zui jia zei pai dang
Regissör: Frankie Chan (I)
År: 1988
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
The Outlaw Brothers

H B Halicki, Jerry Daugirda, Marion Busia

H B Halicki

Drama, Action, Kriminalare

Med i listor: Tenderhooligans biljaktsorgie
Diskussioner om Blåst på 60 sekunder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blåst på 60 sekunder (75 st)
Xtro (Anmäl)   29/11 2017
Undertecknad hade som hobby att slå sönder leksaksbilar när han var liten. En kan ju tänka sig att nostalgin ska räcka till mer än en tvåa men nej. Klippningen är förvirrande dålig, i synnerhet i den första kvarten.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Raimo_1985 (Anmäl)   22/9 2017
"Bra bilfilm i sin helhet" tyckte jag för ungefär precis fem år sedan. Mindes inte att den var så skräpig, och att de medverkande inte ens försöker skådespela. Lite läckra bilar såklart men annars kände jag att den här omtitten var slöseri med tid.
Solidus (Anmäl)   25/2 2017
Regissören och skådespelarna brinner för en sak: bilar. Resten av filmskapandet är de amatörer på, vilket märks i klippning, regi och skådespel som ligger på kalkon-nivå. Dock kan jag inte förneka att jag älskar klädmodet och den omtalade biljakten som är över 30 minuter är gjord av människor som vet hur man ska krascha bilar med stil. Problemet är att jag blir inte så imponerande av filmens actionmoment. "The French Connetion", "Bullit" och "Vanishing Point" är tre filmer som kom innan "Gone in 60 Seconds" och de bjuder alla tre på betydligt bättre biljakter än den som serveras här. "Gone in 60 Seconds" må vara en kultklassiker, men det är en dålig utförd film som lever endast på att ge tittarna på en illa motiverad och utdragen biljakt.
Harford (Anmäl)   25/10 2014
Extremt dåligt skådespeleri, sämre än en Åsa-Nissefilm, genom hela filmen och skådisarna verkar improvisera fram dialogen. Alla i filmen är amatörer helt utan filmvana. Observera den snygga guldfärgade Volvo p1800 i biljaktscenen (1h.13m.41s i versionen som är 1.37.47, nyutgåvan på DVD från år 2000), en trike med fyra(!) personer ombord, läckra choppers, brandbilar utan tak och den läckra sopbilen(!) Snutens datorer var säkert toppmoderna då, men ser ut att vara ångdrivna idag. Det är många saker från tidigt 1970-tal som är intressanta att se. Förutom dialogen är filmen mycket bätre än remaken från år 2000 med Nicolas Cage. Huvudrollsinnehavaren, regissören och manusförfattaren H.B. Halicki dog i en stuntolycka 1989, inte helt otippat med tanke på hur han körde...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blåst på 60 sekunder