Blecktrumman

Regissör:Volker Schlöndorff
Utgivningsår:1979
Antal betyg:2035 betyg

Om Blecktrumman:

Handlar om Oskar Matzerath som bor i Danzig på 20- och 30-talet. Han är en mycket ovanlig pojke. Han föds med en vuxens intellekt och när han fyller tre år beslutar han sig för att inte växa mer.

Titel: Keeper of Promises
Regissör: Gus van Sant
År: 2003
Genre: Drama, Thriller
Elephant

Katharina Thalbach, Andréa Ferréol, Heinz Bennent, Mario Adorf, David Bennent, Angela Winkler, Daniel Olbrychski, Berta Drews, Charles Aznavour, Fritz Hakl, Mariella Oliveri, Tina Engel

Günter Grass, Volker Schlöndorff, Jean-Claude Carrière, Franz Seitz

Drama, Krig

The Tin Drum

Västtyskland, Frankrike, Polen, Jugoslavien
Med i listor: 70-tal Top 50, Guldpalmer, Krig Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Blecktrumman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blecktrumman (180 st)
Rai (Anmäl)   01:19 1/1
Den här filmen är riktigt skum, men riktigt bra. Jag gillar den!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Tyvärr inte så bra som den hade kunnat bli.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här var en riktigt absurd historia som utspelar sig i mellankrigstidens Nazi-Tyskland. Snusk och äckelfaktorn är mycket hög. Äcklet kulminerar vid ett ålfiske. Det måste ses. Ja, det här är en märklig film trots alla bisarrhet sprids ändå någon slags varm känsla. En bra film med vackert foto är det kanske något ojämn kvalitet på regin men istället finns en hel del strålande skådespelarprestationer.
Spidde (Anmäl)   1/6 2016
Riktigt intressant och välgjord hela vägen, dock är vissa partier ganska sega vilket gör det till en rätt mastig filmupplevelse. Berättandet är på topp, fotot är snyggt och flera av scenerna är så bisarra att ingen skulle våga göra något liknande idag. En sevärd film som jag klart kan rekommendera.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blecktrumman