Blind Flight

Originaltitel: Blind Flight
Regissör:John Furse
Utgivningsår:2003

Om Blind Flight:

1985 lämnade Brian Keenan Belfast för att arbeta i Libanon, där han blev kidnappad av en islamisk Jihad-grupp som hade stöd från Iran. Det påstådda skälet för kidnappningen var det brittiska och amerikanska stödet av Irak i Iran-Irak kriget. Keenan var fängslad i flera olika olika fängelser i över fyra år, ensam, utan någon som brydde sig om hans belägenhet, och utan någon vetskap om hur eller om han någonsin skulle bli frisläppt. Keenan lämnas som offer för en inkräktande galenskap, ända tills han flyttas till ett annat ställe, där han i en av de sällsynta och oförutsedda gesterna av barmhärtighet av hans fångvaktare ges en cellkamrat, John McCarthy. Historien baserar sig på verkliga händelser.

Ian Hart, Linus Roache

Brian Keenan, John McCarthy, John Furse

Drama

Storbritannien
Diskussioner om Blind Flight  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blind Flight (7 st)
Christofer (Anmäl)   3/3 2014
Filmen var väldigt oklar på en rad punkter, inte minst kidnapparnas egen agenda. Dessutom lämnas man med ett flertal frågor när eftertexterna börjar rulla. Sammantaget godkänt, men inte så mycket mer.
todape (Anmäl)   15/1 2007
Ett riktigt bra kidnappningsdrama som bygger på en sann historia. Bra aktörer och regiarbete och en nagelbitande spänning bidrar till en minst sagt sevärd brittisk filmatisering.
Gordyal (Anmäl)   21/10 2005
Fascinerande historia som dessvärre kommer bort lite grand någonstans på vägen.
W.Andersson (Anmäl)   12/4 2005
Intressant att se, men tyvärr blir den lite långtråkig...
thaedra (Anmäl)   7/4 2005
En annorlunda bra film, dock ingen som jag skulle orka se igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blind Flight