Blindness

Originaltitel: Blindness
Regissör:Fernando Meirelles
Utgivningsår:2008

Om Blindness:

I en stad där alla drabbats av en mystisk epidemi som gör folk blinda är det bara en, doktorns fru som har synen kvar. Hon låtsas vara sjuk för att kunna ta hand om sin make samtidigt som samhället bryts ner i kaos och oreda.

Baserad på en roman av Nobelpristagaren José Saramago.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Oliver Hirschbiegel
År: 2001
Genre: Drama, Thriller
Experimentet

Julianne Moore, Don McKellar, Danny Glover, Mark Ruffalo, Maury Chaykin, Gael García Bernal, Yûsuke Iseya, Sandra Oh, Mpho Koaho, Martha Burns, Alice Braga, Yoshino Kimura, Mitchell Nye, Susan Coyne, Amanda Hiebert, Marvin Karon

Don McKellar

Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Brasilien, Kanada, Japan

Recension Blindness

- Afflicter sätter betyg 2 och skriver:
Om man återgår till begreppet högkoncept kan Blindness enklast beskrivas som en zombiefilm, fast med blinda. Det är en väldigt fascinerande idé att omformulera zombies som blinda människor. Om man tänker efter rör de sig på ett ganska liknande sätt (om man resonerar att blindheten slår till på en gång) och efter lång tid kommer man att märka att självbevarelsedriften tar överhanden och sanitetsproblemen...

Recension av Blindness - Läs hela!

Diskussioner om Blindness  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blindness (166 st)
Pos (Anmäl)   18/10 2018
Fruktansvärt manus som tyvärr inte någonstans återspeglar boken som är mycket bra. Fruns handlande är helt irrationellt och gör mig enbart förbannad. Synd på ett bra grundkoncept.
Hanness (Anmäl)   12/7 2018
Spännande tema, men efter ett tag går det bara utför.
Jamesa (Anmäl)   28/6 2018
Intressant idé från början, men gjord seg och ointressant.
annihilat0r (Anmäl)   20/4 2018
En berättelse om människans egoism och vilka omoraliska gränser den egentligen kan passera.
mammene (Anmäl)   17/4 2018
Första anblicken kanske en dystopi i mängden, men den hade sina poäng, tex att man fördjupade sig lite mer i Julianne Moores karaktär, inte mycket men tillräckligt för att man skulle förstå hennes handlande. Alltid intressant det här med mänskligt beteende i krissituationer, tyvärr blir jag lika upprörd varje gång. Lämnar tolkningar efteråt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blindness