Blissfully Yours

Originaltitel: Sud sanaeha
Regissör:Apichatpong Weerasethakul
Utgivningsår:2002

Om Blissfully Yours:

Min är en arbetslös invandrare från Burma, han har ett kärleksförhållande med Roong som arbetar hårt för att kunna betala den äldre kvinnan Orn som under dagarna tar hand om Min. En dag tar Min med Roong på en picknick i djungeln där de fritt kan leva ut sin kärlek. Även Orn har åkt till djungeln med den man hon har en hemlig kärleksaffär med.

Titel: Muriel
Originaltitel: Muriel ou le temps d'un retour
Regissör: Alain Resnais
Originaltitel: Dream Work
Regissör: Peter Tscherkassky
År: 2001
Dream Work
Titel: Jag vill inte sova ensam
Originaltitel: Hei yan quan
Regissör: Tsai Ming-liang
År: 2006
Jag vill inte sova ensam
Titel: Une femme douce

Apichatpong Weerasethakul

Drama, Romantik

Thailand, Frankrike
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om Blissfully Yours  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blissfully Yours (12 st)
Lilla prinsen (Anmäl)   17/10 2011
Det är ju helfel att säga att det är för få konkreta scener. Det är ju BARA konkreta scener, till skillnad från film i allmänhet för övrigt - som bara består av konstruerade, "falska", scener. Det är i transportsträckorna det "mästerliga" finns. Det är i dessa "scener" A.W. lär mig andas på nytt.
Sznax (Anmäl)   10/10 2011
Långa tagningar och lite handling. Egentligen inget fel, men här finns lite för många transportsträckor och lite för få konkreta scener. Naturen används makalöst bra men det blir tjatigt i längden (speciellt mot slutet). Betyg 6.8
Tonti (Anmäl)   10/10 2011
Stundtals riktigt vacker och allmänt behaglig att se på men jag ser inte heller riktigt vad det rent mästerliga ligger. Men man har välan olika perspektiv. Känns också som om jag missade en del subtext tack vare min bristande kunskap om Thailändsk kultur. Men den var fin.
KimEkberg (Anmäl)   5/10 2010
Hade hoppats på stordåd av mannen med det omöjliga namnet, men aningens underraskelse blir det banne mig. trean kan kallas stark, men jag hade trott att detta skulle vara mer jordnära filmer, om än med en fast förankring i folklore. Det är ganska jordnära sett till vad som sker, men uttrycket är en smula fartsy. Stilistiskt är det ganska riktningslöst. ibland snyggt men ömsom ganska ogenomtänkt. Men det finns ett shyst flow som genomsyrar filmen, och kanske någon slags visdom som jag inte besitter nog kulturellt kaptal att begripa mig på. Något fattas alltså för att jag ska bli nöjd, men av någon anledning tror jag fortfarande att de andra filmerna är ren fantastik. väl väl, time will tell.
foppa99 (Anmäl)   2/8 2010
jag förstår inte storheten