Blixt Gordon

Originaltitel: Flash Gordon
Regissör:Mike Hodges
Utgivningsår:1980

Om Blixt Gordon:

Den obarmhärtige, grymme och hänsynslöse kejsar Ming härskar över hela universum men främst över kejsardömet Mongo. När han hotar jorden reser den amerikanske fotbollsspelaren Flash Gordon och hans vänner till Mongo för att bekämpa honom.

Titel: He-Man - Universums härskare
Regissör: David Lynch
År: 1984
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction
Dune

Sam J Jones, Melody Anderson, Max von Sydow, Topol, Ornella Muti, Timothy Dalton, Brian Blessed, Peter Wyngarde, Mariangela Melato, Richard O'Brien (I), John Osborne, Philip Stone, John Hallam, Suzanne Danielle, William Hootkins

Lorenzo Semple Jr, Michael Allin

Action, Science Fiction, Fantasy

USA, Storbritannien

Recension Blixt Gordon

- XenoMorph sätter betyg 4 och skriver:
På VHS-fodralet till Flash Gordon som jag har i min filmhylla (tillsammans med filmen givetvis) står det tre gånger att detta är "århundradets science fiction film". Det tyder i alla fall på att de som utformat fodralet har en stor portion humor. Handlingen är simpel. Den ondskefulla kejsaren Ming (Max von Sydow) från planeten Mongo (ja du läste rätt, den heter verkligen så) har tråkigt och tänker...

Recension av Blixt Gordon - Läs hela!

Diskussioner om Blixt Gordon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blixt Gordon (224 st)
KyLLo (Anmäl)   18/7 2018
En kalkon. Tillgjord och inte ens lite 80-talscharmig. Men soundtracket med Queen går inte av för hackor.
Rai (Anmäl)   29/12 2017
B-film, javisst men den är underhållande...
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   30/9 2017
Det här är bra grejer! Jag klassar Blixt Gordon som en av 80-talets bästa filmer!
martin eden (Anmäl)   9/4 2017
[rek. 2] Man anar ju en del sinofobiska element, som inte är särskilt subtila!! I många avseenden är den här faktiskt fantastisk: underbara kostymer och set design! Förlåt Solidus, men jag är faktiskt inte alls så förtjust i Queens soundtrack. Filmen är ju medvetet "serietidningsaktig", vilket verkligen fungerar bra i fråga om scenografi, kostymer etc, men jag tycker att filmen blir lidande av serietidningsdialogen och de endimensionella karaktärerna. Den har dock ganska stort "charmkapital", ungefär som de gamla Batman-serierna från 60-talet. Det är dock möjligt att jag är väl hård mot denna, men då vill jag i försvar säga att jag innan denna såg en film med Ashton Kutcher, vilket förstås har negativ inverkan på alla friska människor. :-) 2+/3-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blixt Gordon