Blodröd sol

Originaltitel: Soleil Rouge
Regissör:Terence Young
Utgivningsår:1971

Om Blodröd sol:

Kuroda: En tystlåten samuraj på väg genom Arizona för att överlämna ett ovärderligt svärd som gåva till USAs president. Link och Gauche är ledarna för ett ökänt banditgäng. Cristina är Gauche’s flickvän, en lika förförisk som farlig glädjeflicka. Alla ställs de öga mot öga efter ett våldsamt tågrån, där Gauche lurar sin kumpan och själv försvinner med både svärdet och en stor guldlast. Motvilligt tvingas Kuroda och Link samarbeta. Kuroda måste återerövra svärdet inom en vecka, annars måste han begå harakiri – men bara efter att ha dödat Link. Öst möter väst, revolver möter svärd i detta stjärnspäckade westernraffel där all action exploderar under en obarmhärtig, blodröd sol…

Titel: Rid aldrig ensam
Originaltitel: Dio perdona... Io no!
Regissör: Giuseppe Colizzi
År: 1967
Genre: Action, Western
Rid aldrig ensam
Titel: Mitt namn är Django
Originaltitel: Preparati la bara!
Regissör: Ferdinando Baldi
Regissör: Richard Fleischer
År: 1974
Genre: Drama, Action
Mr. Majestyk

Ursula Andress, Toshirô Mifune, Charles Bronson, Alain Delon, Capucine, Bernabe Barta Barri, Mónica Randall

William Roberts, Laird Koenig, Denne Bart Petitclerc, Lawrence Roman

Western

Red Sun

Frankrike, Italien, Spanien
Med i listor: Spaghetti-western
Diskussioner om Blodröd sol  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blodröd sol (28 st)
Gordyal (Anmäl)   7/10 2013
Det är nog bara penismätningarna mellan Bronson och Mifune som är något att ha. Resten är rätt så intetsägande. (6+/15)
RichardEk (Anmäl)   8/7 2013
I denna klassiska västernfilm representerar Charles Bronson den mer vilda och "odisciplinerade" dionysiska kraften medan Toshiro Mifune representerar den ordnade och strukturerade Apollo. Deleuze och Guattaris släta och räfflade rum i konstituerande interaktion, liksom. De tvingas samarbeta och vinner varandras respekt allteftersom. Som film börjar "Blodröd sol" att bli något daterad, och idag är den stora behållningen de tre skådespelarna Bronson, Mifune och Ursula Andress. Bronson och Mifune bara dryper fysisk närvaro på "duken", medan Andress, som hade ett förvisso begränsat skådespelarregister, här spelar den roll hon kan allra bäst - en person som inte går att lita på. Den "trialektik" som uppstår mellan de tre huvudrollsinnehavarna utgör filmens rörelseenergi och stora behållning.
Astrojacob (Anmäl)   11/5 2011
Mifune in the wild west med Bronson o Alain Delon. Kanonskådisar men tunt manus o aningen seg. Får en stark Trea tack vare Mifune, Bronson o Delon. En njutning bara att se dem, även om storyn kanske var bra för 30 år sedan.
dudson (Anmäl)   17/1 2011
Tvär Grym Western med Coola Bronson i Topp-Form=) Övriga Skådisar är åxå Riktigt Bra dom med!! Kan inte bli annat än en Stark Femma...
Infected (Anmäl)   24/9 2010
Mina två favoritskådisar i samma film. Underbart!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blodröd sol