Blodröd sol

Originaltitel: Rising Sun
Regissör:Philip Kaufman
Utgivningsår:1993

Om Blodröd sol:

Under en invigningsfest för det japanska företagets nya byggnad i Los Angeles hittas en ung kvinna mördad. Polisen ska utreda mordet, men företaget vill undvika en skandal och hindrar dem i utredningsarbetet.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Phillip Noyce
År: 1994
Genre: Action, Thriller
Påtaglig fara

Harvey Keitel, Sean Connery, Wesley Snipes, Cary-Hiroyuki Tagawa, Kevin Anderson, Mako, Ray Wise, Tia Carrere, Steve Buscemi, Tatjana Patitz

Philip Kaufman, Michael Crichton, Michael Backes

Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Blodröd sol

- ernils_l sätter betyg 3 och skriver:
Berättarmässigt är Blodröd sol en just film. Det är en mordgåta med tillräckligt mycket spänning för att hålla hela vägen ut och skådespelet är rakt igenom gediget. Connery är som han alltid är, samspelet mellan honom och Snipes håller fint, och de japanska karaktärerna spelas även de väl (inte minst av Mako i rollen som koncernchefen Yoshida-san). Sökandet efter den försvunna och modifierade videoskivan...

Recension av Blodröd sol - Läs hela!

Diskussioner om Blodröd sol  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blodröd sol (86 st)
Bumbi78 (Anmäl)   7/2 2016
Det kom många liknande thrillers under 90-talet, men Blodröd Sol har hållit sig förvånande fräsch. Klassisk story om ett snårigt mord som ska utredas och inget är som det verkar. Snygga miljöer och rätt oförutsägbart med en mycket underhållande Connery och bra biroller. Den här var kul att se om.
Tim Buckley (Anmäl)   21/12 2014
(rek 2a) Wesley Snipes hade jag gärna levt utan. Men filmen är annars ganska väl sammansatt för att vara en blockbuster från tidiga 90-talet. Och inte lär den vara sämre om 10 år till tack vare Sean Connery och Harvey Keitel. 3a.
PiratDjinn (Anmäl)   19/12 2014
Jag gillar verkligen den här filmen, att den har läst på om japansk kultur, och inte bara vevar på vanlig amerikansk stil. Storyn håller, och så är ju Sean Connery med, vilket alltid är ett plus. Stabilt hantverk och en välförtjänt trea.
Krille80 (Anmäl)   30/10 2014
En mycket bra bok av Michael Crichton har blivit en bra film av Philip Kaufman. Även om historien till stora delar är förutsägbar så innehåller den ändå ett antal överraskande vändningar. Sean Connery är som vanligt fantastisk. Wesley Snipes gör här sin kanske bästa insats någonsin. 3+
RunRiot (Anmäl)   7/7 2014
Vi hade den inspelad när jag var liten och jag kan för allt i världen inte komma på varför. Har visserligen sett sämre filmer, men den här är bara ointressant och trots att jag tittade aktivt orkade inte min adhd hänga med i den fruktansvärt träiga handlingen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blodröd sol