Blodspengar

Originaltitel: L'argent
Regissör:Robert Bresson
Utgivningsår:1983

Om Blodspengar:

En hygglig kille blir oskyldigt anklagad för att ha spridit falska sedlar. Därmed är hans öde beseglat. Han förlorar sitt jobb, lockas att delta i ett misslyckat bankrån och hamnar bakom lås och bom. Hans helvetiska fängelsevistelse blir inte precis bättre av att han under tiden förlorar sin familj, det hela gör honom en aning mindre hygglig...

Titel: Revanche
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 1988
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Romantik
Ariel
Titel: Sista skrattet ...
Originaltitel: Der letzte Mann

Robert Bresson

Drama, Kriminalare

Money

Frankrike, Schweiz
Diskussioner om Blodspengar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blodspengar (41 st)
saggesaliv (Anmäl)   26/8 2016
Här i Bressons sista film så får vi en ganska så dialogfattig resa genom nedmonteringen av en mans liv. Från anställd med fru & barn, till ensam kåkfarare. Det förvånar mig hur stor del utav filmen som endast är ljudet och bilden utav olika människor som går. De går hit & dit, fram och tillbaka, ibland har de ärenden, vi får själva läsa ut vad från bildspelet. Detta är en snygg film, minst sagt. Med lite dialog så blir fotot och bildspelet en viktigare grundpelare i filmen. Kameraarbetet är strukturerat och genomtänkt, det passar filmens lite hårda anföringston perfekt. Vad jag njuter av mest är ett personligt intresse, att se den tidigare franska 80-tals teknologin, som till exempel en av de tidigaste bankomaterna. Det är ganska svårt att väcka sympati för huvudkaraktären Yvon och det gör att man måste gå igenom filmen utan någon egentlig affektion för någon karaktär, utan låta den tala för sig själv. Det funkar, men det är precis i snävaste laget till att bli långtråkigt flera gånger. Denna filmen ger vad den utlovar, varken mer eller mindre. Jag hade möjligen lite högre förväntningar, men någon besvikelse är det inte. Betyg: 62/100
Ful_fisk (Anmäl)   16/6 2015
Rörig och oengagerade film som i förlängningen blir jävligt tråkig. Nära en etta. När jag läser om filmen står det om saker jag aldrig ens uppfattade. Känns som att den tog omvägar kring alla händelser och på så sätt aldrig kom in på kärnan i vad som skulle berättas. Ifall jag och Bresson är en kärlekshistoria så börjar den definitivt med bråk.
Kalkonhönan (Anmäl)   19/4 2015
Bresson fortsätter att inte imponera...
#54 (Anmäl)   18/8 2013
Krävande.
emilstjernholm (Anmäl)   5/7 2013
Det som jag tar med mig från den här filmen är i synnerhet Bressons originella sätt att fragmentera bilden med hjälp av närbilder på händer, torsos, och diverse olika objekt. Konsekvent genomfört formexperiment som slår väl ut.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blodspengar