Blood Diamond

Regissör:Edward Zwick
Utgivningsår:2006
Antal betyg:20907 betyg

Om Blood Diamond:

Diamantsmugglaren Danny Archer från Zimbabwe och fiskaren Solomon Vandy möts i inbördeskrigets kaotiska Sierra Leone under 90-talet. Båda är afrikaner men deras bakgrund är så olika de kan vara, tills ödet för dem samman i en gemensam jakt på en sällsynt rosa diamant som kan förändra deras liv.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Romantik, Thriller, Mysterium
The Constant Gardener
Titel: The Last King of Scotland
Originaltitel: The Last King of Scotland
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2006
Regissör: Ridley Scott
År: 2008
Genre: Drama, Action, Thriller
Body of Lies

Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Kagiso Kuypers, Arnold Vosloo, Antony Coleman, Benu Mabhena, Anointing Lukola, David Harewood, Basil Wallace, Jimi Mistry, Michael Sheen, Marius Weyers, Stephen Collins

Charles Leavitt

Drama, Thriller, Äventyr

Recension Blood Diamond

- Aja_ sätter betyg 3 och skriver:
Det inbördeskrig som länge härjade i Sierra Leone utgör själva stommen för filmen Blood Diamond och dess handling. Här har en rebellgrupp tagit över diamant-gruvdriften från Sierra Leone, de köper vapen från en korrupt sydafrikansk överste för diamanterna. Danny Archer (DiCaprio) är kuriren som smugglar ut diamanterna ur Sierra Leone och säljer dem till engelska, man får väl säga super-korrupta, diamanthandlare....

Recension av Blood Diamond - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Blood Diamond  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blood Diamond (993 st)
Christofer (Anmäl)   20:35 18/8
18/8 2018 (5:a): Håller fortfarande måttet. Riktigt obehaglig film. 5/4 2010 (5:a): Jag blir faktiskt tvungen att höja betyget efter en omtitt. En film som ger mig rysningar kan inte få annat än högsta betyg. Di Caprio presterar på topp och storyn håller verkligen. (28/4 2007: Betyg 4, Skrämmande, tät och med ett intressant budskap. DiCaprio är som vanligt riktigt bra.)
labi (Anmäl)   22:24 9/7
Starkt och viktigt budskap, dessvärre skildrat genom ett hollywoodskt filter vilket drar ner intrycket. DiCaprio lysande som vanligt.
Zarquon (Anmäl)   21:46 11/3
Gillar temat skarpt. Och med gillar menar jag att det är ett bra tema att ta upp, i filmen är det förstås superhemskt och man blir lite illa till mods... DiCaprio och Honsou är jättebra. Största problemet är romansen, som känns skohornad och jag köper den inte. Men bra och sevärd.
Henkepedia (Anmäl)   21:40 13/1
En film jag blev tipsad att se och överraskade rejält
sodomiten (Anmäl)   23:13 10/1
En bra film helt klart. En bra skurk lyser alltid upp.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blood Diamond
Se filmen