Blood Simple

Originaltitel: Blood Simple
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1984

Om Blood Simple:

Marty misstänker att hans fru är otrogen och anlitar en privatdetektiv för att undersöka saken närmare. Efter att detektiven bekräftat hans misstankar blir han galen av svartsjuka och allt tar en otrevlig vändning.

Titel: No Country for Old Men
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Match Point
Titel: A Simple Noodle Story
Originaltitel: San qiang pai an jing qi
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: Joel Coen
År: 2001
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
The Man Who Wasn't There

John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann

Ethan Coen, Joel Coen

Drama, Thriller

Recension Blood Simple

- Bobby Peru skriver:
Bröderna Ethan och Joel Coen filmdebuterade med denna svarta historia som spelades in i Texas på en minimal budget. Joel regisserade och Ethan producerade, och manuset skrev de tillsammans. Filmen utspelar sig som väntat i Texas. Där bor en massa konstiga typer. En bedragen äkta man (Dan Hedaya) anlitar en privatdetektiv (M. Emmet Walsh) för att mörda sin otrogna fru (Frances McDormand) och hennes...

Recension av Blood Simple - Läs hela!

Med i listor: Sundance Grand Jury Prize
Diskussioner om Blood Simple  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blood Simple (247 st)
myslas (Anmäl)   19:19 15/5
Bröderna Coens långfilmsdebut är en underbar modern noir-historia. Lyckas vara rejält spännande med flera vändningar samtidigt som den där underfundiga humorn man vant sig vid från dem finns i bakgrunden.
Rymdkraft (Anmäl)   7/11 2017
Aldrig sett bättre planteringar i en film? Berättartekniskt är den mästerlig i sin enkelhet och mycket snygg dessutom!
Filmfantast86 (Anmäl)   30/8 2017
En stark debut.
saggesaliv (Anmäl)   23/8 2016
Spännande att se en tidig Coen. Hela filmen andas våldsromantisering á la Coen. Det är kul att se hur otroligt mycket de slipat på sina våldsbenägna filmer sedan Blood Simple, det blir faktiskt bättre, snyggare och trevligare med åren. Blood Simple som film är ungefär vad titeln antyder, ganska simpel, med lite blod. Det är snyggt, det är välspelat och det fångar intresset. Musiken är mycket välvald och gör filmen stor rätt. Carter Burwells fina toner klingar fint med filmens dramatiska scener. Blood Simple är dock lite för simpel och innehållslös för att nå de högre betygen. Det blir aldrig tråkigt att kolla på, men det känns som att det balanserar på en tunn tråd som bärs upp av musiken och skådespelet. En välförtjänt sexa får den av mig. Betyg: 62/100
tandersten (Anmäl)   28/10 2015
Filmen blir sämre varje gång man ser den, man ser fröet till Coens filmkonst men det håller inte längre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blood Simple