Bloody Sunday

Originaltitel: Bloody Sunday
Regissör:Paul Greengrass
Utgivningsår:2002

Om Bloody Sunday:

Engelsmannen Paul Greengrass skildrar söndagen den 30/1 1972 som senare kom att kallas Bloody Sunday. Dagen då engelska trupper öppnade eld mot irländare som demonstrerade för medborgerliga rättigheter.
Se filmen på Headweb

Regissör: James Brolin
År: 1997
Genre: Action, Thriller
Dödlig terror

Christopher Villiers, Nicholas Farrell, James Nesbitt, Tim Pigott-Smith, Gerard McSorley, Kathy Kiera Clarke, Allan Gildea, Gerard Crossan, Mary Moulds, Carmel McCallion, Declan Duddy, Joanne Lindsay, Simon Mann

Paul Greengrass

Drama, Krig

Storbritannien, Irland
Med i listor: Den nordirländska konflikten, Guldbjörnar i Berlin, Norrbottens filmdagar 2004, Populärt och billigt
Diskussioner om Bloody Sunday  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bloody Sunday (239 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   5/1 2018
Andra titten på denna film som griper tag i mig från början till slut. Den här gången hängde jag med och jag släpper inte blicken från tv:n en sekund. Solklar femma på vad jag vågar kalla ett mästerverk.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
goeran (Anmäl)   31/10 2016
Paul Greengrass film Bloody Sunday från 2002 är ett rätt välgjort men samtidigt väldigt vinklat partsinlägg. Filmen ger knappast hela den historiska sanningen; det finns ju helt andra tolkningar om vad som verkligen hände.
foppa99 (Anmäl)   11/10 2015
sista 10 min e ganska hyfsade
snideby (Anmäl)   30/3 2015
Väldigt stark film! Upplägget, skådespeleriet och dramaturgin får filmen att framstå mer som en dokumentär än en klassisk spelfilm. Klippningarna och fotot gör att man kastas in i det kaos som måste ha ägd rum den dagen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bloody Sunday