Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2

Originaltitel: La vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2
Regissör:Abdellatif Kechiche
Utgivningsår:2013

Om Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2:

16-åriga Adèle är ung, oskuldsfull och inte helt säker på vad hon vill göra av sitt liv. När hon träffar Emma, en punkig tjej med blått hår och starka åsikter, öppnas hennes ögon för kärleken och för frigörelse. De två inleder ett förhållande som utforskas in i minsta detalj.

Baserad på serieromanen Le Bleu est une couleur chaude av Julie Maroh från år 2010.

Titel: Carol
Originaltitel: La Dentellière
Regissör: Claude Goretta
År: 1977
Spetsknypplerskan

Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Salim Kechiouche, Aurélien Recoing, Catherine Salée, Benjamin Siksou, Mona Walravens, Alma Jodorowsky, Jérémie Laheurte, Anne Loiret, Benoît Pilot, Sandor Funtek, Fanny Maurin, Maelys Cabezon, Samir Bella

Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix

Drama, Vuxenfilm, Romantik

Blue Is the Warmest Color, Adele: Chapters 1 & 2, Adèle's Life

Frankrike, Belgien, Spanien
Med i listor: Guldpalmer, Vuxenfilm Top 50
Diskussioner om Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2 (130 st)
Albion (Anmäl)   20/8 2018
En film som säkert lyckas i sin målgrupp även om jag inte tillhör den. Det blir för mycket koncept till slut för mig. Närgången kamera på en vilsen och osäker individ som egentligen visar samma uttryck filmen igenom. Men man får ändå en god inblick i Adèles värld av osäkerhet och sökande sinnesstämning. Betyget blir en svag 3;a för mig, dvs 3-
live (Anmäl)   19/8 2018
Förstår att många kan tycka den är aningen lång och stundvis tråkig, men jag älskar den. Kamerans blick är så intim att man svävar in i deras värld och huvuden. Älskar filmens namn. Ser om minst en gång om året, kanske för att den lesbiska kärleken i denna film känns så fin? Även om den också är sorglig.. Men vacker! En film som får en att bli smått kär i livet.
Iamsam (Anmäl)   11/5 2018
Passande att ge denna filmen en fyra då allting i filmen kretsade runt färgen blå. Så vackert, rått och starkt. Scenografin och hur de la in blå i varje scen så att den följer handlingen. Wow. Adele är en uppenbarelse, indeed.
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Ja, riktigt bra film som jag gillar!!
pufred (Anmäl)   9/2 2018
3-timmars fransk gay-coming-of-age baserad på en grafisk roman. Naket, ärligt, intimt, fängslande. utlämnande. Kameran lämnar aldrig Adèle som är en uppenbarelse. Fast den känns rätt exploaterande (Även den förra filmen jag såg av regissören kändes så). Den långa tiden rättfärdigar inte riktigt den rätt tunna handlingen men den kändes aldrig långtråkig heller, bara händelse/konfliktlös. Egentligen en 3:a men jag ger den en svag 4:a för de 2 skådisarnas skull
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2