Blue Jasmine

Originaltitel: Blue Jasmine
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:2013

Om Blue Jasmine:

När det mesta i Jasmines liv faller i spillror, inräknat hennes äktenskap med den stenrike affärsmannen Hal, beslutar hon sig för att lämna allt och flytta till sin syster Ginger i San Francisco.

Titel: Linje Lusta
Originaltitel: The Imposter
Regissör: Bart Layton
År: 2012
The Imposter

Cate Blanchett, Sally Hawkins, Alec Baldwin, Bobby Cannavale, Andrew Dice Clay, Louis CK, Peter Sarsgaard, Michael Stuhlbarg, Tammy Blanchard, Max Casella, Alden Ehrenreich, Charlie Tahan, Daniel Jenks, Max Rutherford, Kathy Tong, Annie McNamara

Woody Allen

Drama, Komedi

Recension Blue Jasmine

- jotnan sätter betyg 4 och skriver:
När jag tvivlat på Woody Allens förmåga att göra riktigt bra filmer på senaste, kommer Blue Jasmine som en blixt från klar himmel. Drama och komedi går hand i hand igen. Cate Blanchett spelar Jasmine, en överklass-änka som berövats sin socioekonomiska status när hennes make, som spelas av en mycket passande Alec Baldwin, sätts i fängelse för ekonomisk bedrägeri. Utan pengar måste hon leta sig till...

Recension av Blue Jasmine - Läs hela!

Diskussioner om Blue Jasmine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blue Jasmine (159 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Nalland (Anmäl)   23/12 2016
Woody Allen, då vet man att det är tragikomik i sanningsnivå på ingång . Mycket riktigt visar denna på en kvinnas lidelse i sin egen kamp mellan att glänsa i andras ögon, iträda en roll som bara är tom och att finna sin egen väg till lycka i livet. En dragkamp som till slut sliter isär en människa. Komiken sinar dock lite på bekostnad av krassa konstateranden, om livet, dess koder och oss människor. Finns en styrka i att man aldrig vill tappa sin stolthet men hur ens öde lik förbannat avgörs baserat på domen från sina "nära". Cate Blanchett både bär och överglänser själva berättelsen.
LadyFlanders (Anmäl)   11/12 2016
Kul och välspelad, men varför? Lika tung och minnesvärd som en drink förra lördagen.
Memmem (Anmäl)   11/12 2016
Utmärkt personskildring! Detta är en av Woody Allens bästa dramer och bara till en liten del komedi. Huvudrollen spelas mycket bra, nästan briljant, av Cate Blanchett. Utmärkt spelat också av birollerna. Just som sin idol Ingmar Bergman är Allen också extra duktig på kvinnoporträtt och noga med personregin. Hela filmen igenom känns alla scener och reaktioner naturliga och nyansrika, och man får se Blanchett spela ett helt galleri av känslor: glädje, lycka, förälskelse, besvikelse, ilska, förväntan, ångest, hopplöshet med mera. Hon fick också 2014 oscarn för bästa skådespelarinna. Dramat visar ett kvinnoporträtt där en lyxhustru ställts inför sin makes otrohet och kriminella hantering av finanser, till hennes flykt till sin syster på USA:s västkust och försöken att där skapa ett nytt liv. Jag var nära att ge filmen en femma, men nöjer mig med 4½-.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Woddy Allen har verkligen gett Cate Blanchet möjlighet att briljera i detta tragikomiska drama. Och briljera det gör hon, mycket begåvat skådespeleri. Visst är det en njutning att se den här filmen men den når ändå inte fram till min topplista.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blue Jasmine
Se filmen