Betyg idag: 1 316 Besökare idag: 4 177

Originaltitel: Blue Valentine
Regissör:Derek Cianfrance
Utgivningsår:2010

Om Blue Valentine:

En historia om vunnen och förlorad kärlek berättad i tillbakablickar och i nutid. De många romantiska minnena gör att Dean och Cindy tillbringar en kväll där de gemensamt försöker rädda sitt äktenskap.

Titel: Revolutionary Road
Originaltitel: All the Real Girls
Regissör: David Gordon Green
År: 2003
All the Real Girls

Ryan Gosling, Michelle Williams, Mike Vogel, John Doman, Ben Shenkman, Faith Wladyka, Eileen Rosen

Derek Cianfrance, Joey Curtis, Cami Delavigne

Drama, Romantik

Recension Blue Valentine

- blue velvet sätter betyg 4 och skriver:
När regissören Derek Cianfrance levererar sin andra spelfilm (Den första var ”Brother Tied” från 1998) så går det inte att undvika hans svaghet för det dokumentära, då dokumentärfilmen har varit hans huvudsakliga genre under karriären. Dock måste det poängteras att han endast nyanserar och inte låter det dokumentära ta överhand, då vi annars har för vana att bli överösta med så kallade fejk-dokumentärer...

Recension av Blue Valentine - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Blue Valentine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blue Valentine (221 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   17/9 2017
Bra skildring om äktenskapets baksidor.
Barneyk (Anmäl)   3/9 2017
Som vissa andra skrivit så är det en väldigt svår film att betygsätta. Den är verkligen mångbottnad och tar upp många saker på ett speciellt sätt. Williams och Gosling är jättejättebra. Men jag gillar inte riktigt någon av dom någonstans. Det är ganska mycket nej som inte respekteras och andra typiska relationsgrejer som jag blir trött på och obekväm av. Men det finns en oromantiserande diskbänksrealism över det och det känns ju äkta, och då behöver det inte vara sympatiskt. Det finns mycket här att tänka på och jag gillar dualiteten i Goslings karaktär och det finns så mycket små detaljer i Williams karaktär också som säger en så mycket om hur hon funkar. I hennes desperation att aldrig bli som sina föräldrar så blir hon likadan. Ju mer jag tänker på det desto bättre tycker jag nog att filmen är, bättre än jag tyckte att den var medan jag såg på den. Så en fyra är nog ändå ganska självklar.
Ful_fisk (Anmäl)   25/7 2017
Indiefilms-romantik som absolut fungerar. Stilig, snyggt strukturerad och bra skådespeleri. Kan känna att kontrasterna mellan karaktärernas dåliga och fina sidor är ganska tvärta och jag förstår ingen av dem när de är osympatiska. Sedan haltade den lite mot slutet också. Men i övrigt är detta absolut ett bra och intimt relationsdrama.
Körsbär (Anmäl)   10/6 2017
En bra film om hur ett förhållande så lätt kan gå åt fel håll, riktigt bra skådespeleri men filmen i sig är ju inte riktigt spännande.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Jag har svårt att bli engagerad av den här amerikanska kärleksbråkfilmen (bra ord va). Det är väldigt bra skådespeleri men det måste till mer för att det ska bli riktigt bra film. Antar att regissörens grepp att trassla med filmens tidslinje är att hålla mig vaken och intresserad, det funkar så där. Jag låter nog ganska så kritisk men filmen har trots allt några förtjänster.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blue Valentine
Se filmen