Blue Valentine

Originaltitel: Blue Valentine
Regissör:Derek Cianfrance
Utgivningsår:2010

Om Blue Valentine:

En historia om vunnen och förlorad kärlek berättad i tillbakablickar och i nutid. De många romantiska minnena gör att Dean och Cindy tillbringar en kväll där de gemensamt försöker rädda sitt äktenskap.

Titel: Revolutionary Road
Originaltitel: The Broken Circle Breakdown
Regissör: Felix van Groeningen
År: 2012
The Broken Circle Breakdown

Ryan Gosling, Michelle Williams, Mike Vogel, John Doman, Ben Shenkman, Faith Wladyka, Eileen Rosen

Derek Cianfrance, Joey Curtis, Cami Delavigne

Drama, Romantik

Recension Blue Valentine

- jotnan sätter betyg 5 och skriver:
Denna gång var det min flickväns tur att välja film, och såklart blev det en romantiskt film med Ryan Gosling. Men vad som blev en besvikelse för henne som ville se mysig romans, var för mig en av de största positiva överraskningarna jag sett. Filmen börjar i en familj vars två föräldrar hålls samman av sitt enda barn. Ryan Gosling, som spelar pappan ringer ett motell för att komma bort från vardagen,...

Recension av Blue Valentine - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Blue Valentine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blue Valentine (221 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   17/9 2017
Bra skildring om äktenskapets baksidor.
Barneyk (Anmäl)   3/9 2017
Som vissa andra skrivit så är det en väldigt svår film att betygsätta. Den är verkligen mångbottnad och tar upp många saker på ett speciellt sätt. Williams och Gosling är jättejättebra. Men jag gillar inte riktigt någon av dom någonstans. Det är ganska mycket nej som inte respekteras och andra typiska relationsgrejer som jag blir trött på och obekväm av. Men det finns en oromantiserande diskbänksrealism över det och det känns ju äkta, och då behöver det inte vara sympatiskt. Det finns mycket här att tänka på och jag gillar dualiteten i Goslings karaktär och det finns så mycket små detaljer i Williams karaktär också som säger en så mycket om hur hon funkar. I hennes desperation att aldrig bli som sina föräldrar så blir hon likadan. Ju mer jag tänker på det desto bättre tycker jag nog att filmen är, bättre än jag tyckte att den var medan jag såg på den. Så en fyra är nog ändå ganska självklar.
Ful_fisk (Anmäl)   25/7 2017
Indiefilms-romantik som absolut fungerar. Stilig, snyggt strukturerad och bra skådespeleri. Kan känna att kontrasterna mellan karaktärernas dåliga och fina sidor är ganska tvärta och jag förstår ingen av dem när de är osympatiska. Sedan haltade den lite mot slutet också. Men i övrigt är detta absolut ett bra och intimt relationsdrama.
Körsbär (Anmäl)   10/6 2017
En bra film om hur ett förhållande så lätt kan gå åt fel håll, riktigt bra skådespeleri men filmen i sig är ju inte riktigt spännande.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Jag har svårt att bli engagerad av den här amerikanska kärleksbråkfilmen (bra ord va). Det är väldigt bra skådespeleri men det måste till mer för att det ska bli riktigt bra film. Antar att regissörens grepp att trassla med filmens tidslinje är att hålla mig vaken och intresserad, det funkar så där. Jag låter nog ganska så kritisk men filmen har trots allt några förtjänster.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blue Valentine
Se filmen