Blue Velvet

Originaltitel: Blue Velvet
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1986

Om Blue Velvet:

Collegestudenten Jeffrey Beaumont åker hem till sin idylliska hemstad Lumberton för att ta hand om sin pappas järnaffär efter att han hamnat på sjukhus. På en äng nära sitt barndomshem hittar Jeffrey en dag ett avklippt människoöra. Förbryllad över sitt fynd tar han örat till detektiv John Williams som råder honom att inte prata med någon om det. Detektivens dotter Sandy har dock hört berättelser genom väggarna, och när hon berättar för Jeffrey bestämmer de sig för att undersöka saken närmare på egen hand.

Titel: Blood Simple
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Eyes Wide Shut
Titel: Starfish Hotel
Originaltitel: Suta - fisshu hoteru
Regissör: John Williams (I)
År: 2006
Starfish Hotel

Kyle MacLachlan, Laura Dern, Isabella Rossellini, Dennis Hopper, George Dickerson, Hope Lange, Dean Stockwell, Priscilla Pointer, Frances Bay, Jack Harvey (II), Ken Stovitz, Brad Dourif, Jack Nance, Dick Green, Fred Pickler

David Lynch

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Blue Velvet

- Bobby Peru skriver:
David Lynch skapade sin bästa film tidigt med Eraserhead från 1977. Blue Velvet är hans andra mästerverk. Faktum är att han redan började planera den här filmen då han gjorde debutfilmen. Han hade med sig en neonskylt som visade Blue Velvet i klarblåa färger. Han lär ha sagt till polaren Jack Fiske: "en dag ska jag göra den här". Jack tyckte den var snygg. Nio år efteråt släpptes Blue Velvet, som...

Recension av Blue Velvet - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Stockholm XIV Lynch by Lynch
Diskussioner om Blue Velvet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Blue Velvet (460 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Seg
myslas (Anmäl)   20/9 2017
Långsamt och skumt som sig bör när det gäller Lynch. Lite för ojämn för att förtjäna ett högre betyg men det finns riktigt bra delar här och Hopper är lysande. Stark trea.
Ludenwagen (Anmäl)   4/9 2017
Föreställer mig att det är ungefär sådana här filmer som Hitchcock hade gjort om han inte haft censur och kommersiella förväntningar att ta hänsyn till.
wasteoftime (Anmäl)   15/2 2017
Kan ju bara slå fast att jag nog inte borde se den här på ett bra tag igen. Klart en av Lynchs svagaste filmer enligt mig och mittenpartiet är verkligen inget för mig. Hade jag inte sett några av hans andra filmer vet jag inte om jag skulle vara så sugen på att se mer, efter att ha sett den här. Den tappar nog faktiskt till och med lite från förra titten, 0,5 på SH-skalan.
Dream (Anmäl)   14/2 2017
Både bra samt mindre bra, märkligt skumma typer ena stunden, för att sedan bli drama trams nästa och så pendlar det fram och tillbaka. Sen störs jag något av 60 - tals musiken som flödar då våldet håller på i mellan åt, svårt att komma i rätt stämning tack vare det, funkar annars helt okej, men förväntningarna var högre. Stark 3:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Blue Velvet