Bob le flambeur

Originaltitel: Bob le flambeur
Regissör:Jean-Pierre Melville
Utgivningsår:1956

Om Bob le flambeur:

Storspelaren Bob har haft otur vid spelarborden ett tag och när han får reda på att ett kasino har 800 miljoner franc i sitt kassavalv kan han inte låta bli att planera ett kap.

Titel: Rififi
Originaltitel: Du rififi chez les hommes
Regissör: Jules Dassin
Originaltitel: Night and the City
Regissör: Jules Dassin
År: 1950
Natten och staden

Guy Decomble, Howard Vernon, Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, André Garet

Jean-Pierre Melville, Auguste Le Breton

Drama, Kriminalare

Bob the Gambler, Fever Heat

Frankrike
Diskussioner om Bob le flambeur  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bob le flambeur (44 st)
Barneyk (Anmäl)   30/4 2017
Njae, ganska besviken faktiskt. Tycker inte den lyckas sätta någon stark känsla direkt och det blir mycket tomt. Anne känns väldigt tom på ett sätt jag inte tycker funkar. Bristen på faktiska känslor är en stor brist i filmen. Ändå ganska bra och har sina styrkor men en besvikelse. Ganska svag trea tror jag nog faktiskt.
Hypostas (Anmäl)   3/1 2016
Förmodligen den svagaste av Melvilles kriminalare, men den är ändå mycket sevärd. Bob är en skön karaktär.
atroxa (Anmäl)   30/11 2014
Stilfull, men inte en av Melville's bästa. Bitvis lite väl långsamt tempo, fast bra slut.
Tonti (Anmäl)   11/4 2014
Fantastisk inledning på en i övrigt underhållande film som trots en humoristisk vinkel satsar lite väl mycket på att odla manlighetsmytologi på ett sätt som mest känns fånigt. Miljöanvändningen är dock fin.
Tolkana (Anmäl)   5/11 2013
Isabelle Corey är sjukt vacker och charmig och Bob är en sjukt härlig karaktär. Men storyn är ganska tråkig och det blir aldrig någon intensiv stämning som jag hoppades på, blir i slutändan en stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bob le flambeur