Bögjävlar

Originaltitel: Bögjävlar
Regissör:Gunnar Almér, Nils Gredeby, Lars Gustafsson, Staffan Hallin, Håkan Hede, Sten Åke Hedström, Olle Holm, Anders Näslund, Pelle Pettersson
Utgivningsår:1977

Om Bögjävlar:

1977 kom filmen Bögjävlar som en reaktion på den då rådande bilden av homosexuella i filmer. Filmmakarna menade att man själva var experter på sin verklighet och ville visa den för omvärlden. De ville förmedla en positiv och balanserad bild samtidigt som de ville göra heterosexuella uppmärksamma på den allmänna homofobin. Mycket humor och goda tankar och en härlig känsla av 70-talet.

Titel: Homosexuell – vem är det?
Originaltitel: Word is Out
Regissör: Nancy Adair, Andrew Brown, Rob Epstein
År: 1977
Homosexuell – vem är det?

Håkan Hede, Pelle Pettersson

Kortfilm

Sverige
Diskussioner om Bögjävlar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bögjävlar (7 st)
Darn (Anmäl)   20/8 2013
Kul liten film. Mycket tack vare att den känns daterad.
emilstjernholm (Anmäl)   16/8 2013
Charmig dokumentärfilm med avslappnat tilltal.
femslag (Anmäl)   5/10 2006
När inledningssekvensen med två nakna män som sätter sig ned i ett badkar drog igång visste man exakt vilken typ av film det här var - myspysvelourbögar i socialistiskt gaykollektiv. Och så underbart! Extra plus även för de fantastiska skämtreplikerna: "när killar försöker vara sexiga va, då blir det ofta jävligt fel" och "många killar går ut jävligt hårt för att inte vara sensuella".
Daniel Mott (Anmäl)   8/9 2006
Tja, tyckte mest "lyftandet" var lite 70-talsflummigt, inte så påspäende. Killen som bytte kläder och var rädd för att doppa sig var skön. :)
Aven (Anmäl)   8/9 2006
Rolig och med ett fint budskap givetvis. Däremot tror jag att en hel del homosexuella ifrågasätter några grejer. Det där med massage mot slutet kändes lite...ja...som att spä på den där bilden av homosexuella många av oss har som, tro det eller ej, ofta visar sig inte stämma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bögjävlar