Bohemian Rhapsody

Originaltitel: Bohemian Rhapsody
Regissör:Bryan Singer
Utgivningsår:2018

Om Bohemian Rhapsody:

En skildring av åren som ledde fram till Queens legendariska framträdande på Live Aid-konserten på Wembley 1985.

Rami Malek, Joseph Mazzello, Ben Hardy, Gwilym Lee, Aidan Gillen, Mike Myers, Tom Hollander, Allen Leech, Aaron McCusker, Neil Fox-Roberts, Lucy Boynton, Meneka Das, Ace Bhatti, Priya Blackburn

Anthony McCarten

Drama, Biografi

Storbritannien, USA
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Bohemian Rhapsody  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bohemian Rhapsody (19 st)
jesse8 (Anmäl)   01:44 13/11
Älskade. 5-, - pga att huvudrollsinnehavaren inte övertygade till 100 procent.
myslas (Anmäl)   20:40 7/11
Visst finns det ett par starka scener och Malek är väldigt bra i huvudrollen men det här är bara ännu en av alla dessa biografifilmer som bara ideligen hoppar framåt i tiden utan att man får någon substans alls. Man får ingen inblick i hur bandet formades eller egentligen någon större inblick i Mercurys relationer till familj, bandmedlemmar och andra personer i hans privatliv. Det skrapas bara på ytan kring allt det här och man får egentligen ingenting. I slutändan bärs filmen fram av det starka låtmaterialet men är det nödvändigt med en hel rekonstruktion av Live Aid? Då ser jag hellre en konsertfilm med bandet istället.
Starlette (Anmäl)   02:04 7/11
Otroligt underhållande. Rami, vilken prestation!
karlmats (Anmäl)   22:12 6/11
Jag brukar ha lite svårt för biografier, ofta känns det som att man sitter och stör sig på att för många friheter har tagits med storyn eller karaktärerna och att man då lika gärna kunnat göra en dokumentär istället. Film är ju menat att underhålla eller upplysa och biografier blir oftast en mellanmjölksväg som stannar mellan en stark 2a och en stabil 3a om de är välgjorda. Med Bohemian Rhapsody är det annorlunda. Jag kan inte mer om Queen än gemene man, jag vet att Freddie var speciell och att han dog i förtid, jag känner igen hitsen och vet att Freddie var gudabenådad. Det gjorde mig nyfiken på filmen, men jag har ingen stark passion att se en viss story berättas. Valen som görs av Singer och McCarten känns i mångt och mycket helt rätt. Det är lite glättigt och man går inte in på för tunga grejer i Mercurys liv, istället fokuserar man på att göra detta till en ganska lättsam och underhållande rulle som sätter musiken i fokus. Visst har den sina mörka sidor också men likt the Greatest Showman är det absolut inte det som är huvudmålet att förmedla. Istället är det den obeskrivliga glädje över skapandet som verkar ligga bakom Queens framgångar som står i centrum. Den glädjen kan ingen ta ifrån mig och när eftertexterna rullar är det inte många i salongen som inte nynnar med. Jag överraskar mig själv med att avrunda uppåt, det är en ganska svag 4a men va fan, Freddie dog alldeles, alldeles för tidigt och sentimentaliteten måste få utlopp nånstans och det blir i betyget. Rami Malek är dessutom helt otrolig i huvudrollen så lite objektivitet kan jag klämma in i mitt val också.
Halofreak92swe (Anmäl)   20:35 6/11
Fantastisk film! Rami Malek är helt otrolig! Enastående! Jag satt med gåshud och tårarna rann i biografen. QUEEN är mitt favoritband och denna film gör dom rättvisa, de har verkligen hittar skådisar som liknar dom på pricken! Helt sjukt! Bästa filmen jag sett i år 😍👌
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bohemian Rhapsody
Se filmen