Bomber och granater

Originaltitel: The Strong Man
Regissör:Frank Capra
Utgivningsår:1926

Om Bomber och granater:

En belgisk soldat tjänstgör i första världskriget och får brev från sin amerikanska brevvän Mary Brown, som han aldrig träffat. Efter kriget reser den unge belgaren till USA tillsammans med en "stark man" som uppträder på teater. Nu tänker han också söka upp sin vän, Mary Brown.

Titel: Cirkus
Originaltitel: The Circus
Regissör: Charles Chaplin
År: 1928
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm, Romantik, Stumfilm
Cirkus

Harry Langdon, Gertrude Astor, Brooks Benedict, Priscilla Bonner, Robert McKim, William V Mong, Arthur Thalasso

Hal Conklin, Robert Eddy

Komedi, Stumfilm

Diskussioner om Bomber och granater  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bomber och granater (3 st)
Ful_fisk (Anmäl)   18:46 16/2
Trevlig film, även ifall denna första kontakt med Harry Langdon knappast får mig att ranka honom bredvid de tre stora Chaplin, Keaton och Lloyd. Nåväl, en smårolig stumfilmskomedi med schysta miljöer. Kul att Frank Capra regisserat, även ifall hans stora verk givetvis ligger i framtiden.
sunvalley (Anmäl)   14/12 2014
Vissa segdragna partier och filmens dramaturgiska sammansättning är minst sagt tveksam, men ändå bra underhållning med den fjärde store vitsminkade ne'er-do-wellern från 20-talet. (Vid sidan av Chaplin, Keaton och Lloyd.) Jag har sett för lite för att avgöra om Langdon är sorgligt bortglömd eller inte, men den här filmen bådar gott. Kul också att ha sett Frank Capras regidebut. Capra och Langdon samarbetade i ytterligare en film innan berömmelsen steg Langdon åt huvudet och han gav Capra sparken. Sedan gick deras karriärer skilda vägar.
the fox (Anmäl)   21/4 2010
Fin stumfilmskomedi. Skulle inte förvåna mig om Chaplin fick lite inspiration till Staden ljus här.