Bombsäkert

Originaltitel: Fail-Safe
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:1964

Om Bombsäkert:

En serie av misstag gör att amerikanska stridsflygplan kommenderas att släppa en kärnvapenbomb över Moskva. En film som behandlar både Kalla kriget och kärnvapenfrågan.

Titel: Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Genre: Drama, Komedi
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Titel: Fail Safe
Regissör: Joseph Sargent
År: 1970
Genre: Thriller, Science Fiction
Colossus: The Forbin Project

Dan O'Herlihy, Walter Matthau, Frank Overton, Edward Binns, Fritz Weaver, Henry Fonda, Larry Hagman, William Hansen, Russell Hardie, Russell Collins, Sorrell Booke, Nancy Berg, John Connell, Frank Simpson, Hildy Parks, Janet Ward, Dom DeLuise

Walter Bernstein

Drama, Thriller, Äventyr, Krig

Diskussioner om Bombsäkert  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bombsäkert (52 st)
lucius (Anmäl)   22:54 21/1
Spännande även idag, men måste ha varit påtagligt nerv-kittlande under tids-eran då den hade premiär. Kanske är man för romantisk om man säger det, men inte omöjligt att den hade en liten tå med i spelet för att vrida opinionen så att ett nedrustnings-avtal kunde möjliggöras ett par år senare.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Kass
Barneyk (Anmäl)   15/1 2016
Trovärdigheten och rimligheten i allas beteende är en av filmens starkaste styrkor. Det är det som gör den så skrämmande. Det är bra nagelbitande in i det sista med massor med olika perspektiv som framförs bra. Stark fyra.
Gordyal (Anmäl)   31/5 2015
Börjar som ett välskrivet och välspelat babblande, går via skitnödig militärjargong till något av det svettigaste jag har sett. Med tanke på att den känns i magen 2015, så kan man ju bara gissa hur det var för femtio år sedan. Som helhet är det svårt att bortse från att många sekvenser är riktigt tråkiga. Det är egentligen inte förrän i efterhand som dramaturgin känns befogad - under själva filmen är det inte fullt lika fascinerande. (11+/15)
Snah (Anmäl)   9/1 2015
Stundtals spännande. Likheterna med Dr Strangelove, som tydligen släpptes av samma filmbolag samma år (Kubrick stämde för likheten!) är slående. Hade hellre sett denna före Dr Strangelove än tvärtom. Tycker till skillnad från andra inte att filmen har teknofobiska inslag, utan snarare en både konkreta och filosofiska frågeställningar kring frågan om människa visavi maskin (läs "dator") som är sund. I förlängningen: Vi kommer sannolikt inom några decennier kunna skapa AI:s som kan reproducera sig självt. Vad händer när vi når dit? Kan vi garantera att människor även fortsatt behåller kontrollen? Närmre i tiden: Kärnkraftshaverierna i Japan. Typisk telefonrulle.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bombsäkert