Bonjour Sagan

Originaltitel: Sagan
Regissör:Diane Kurys
Utgivningsår:2008

Om Bonjour Sagan:

Paris 1954. En 19-årig fransyska slår oväntat igenom med boken ”Bonjour tristesse” som orsakar stor skandal. Boken, skriven med pekfingervalsen på endast 32 dagar, förutspår kvinnors sexuella frigörelse och blir översatt över hela världen. Författarinnan är Françoise Sagan som blir en förebild för generationer och en levande legend. Hon blir en inspiration för modevärlden, hittar till Saint-Tropez före Brigitte Bardot, hon kör Maseratis och hon hänger med Jean-Paul Sartre. Hon dricker, spelar och röker. Hon får smak för kokain, men hävdar att kärlek förblir hennes starkaste drog. Hon får uppleva mer än de flesta gör under sitt hektiska liv, från fullständig lycka till det tragiska slutet, i ensamhet och förtvivlan. Filmen börjar när författaren har ett par månader kvar att leva. Ensam på ett gods i Normandie beslutar sig Françoise Sagan för att skriva sina memoarer.

Titel: Kär lek
Originaltitel: A Funny Thing Happened on the Way to the Forum
Regissör: Richard Lester
År: 1966
Genre: Komedi
En kul grej hände på väg till Forum
Titel: Elisa
Originaltitel: Elisa
Regissör: Jean Becker
År: 1995
Elisa
Titel: Venus Beauty
Originaltitel: Vénus beauté (institut)
Regissör: Tonie Marshall
Regissör: Spike Lee
År: 1995
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Clockers

Sylvie Testud, Lionel Abelanski, Jeanne Balibar, Arielle Dombasle, Denis Podalydès, Guillaume Gallienne, Samuel Labarthe, Gwendoline Hamon, Chantal Neuwirth, Margot Abascal, Bernard Crombey, Alexia Stresi, Pierre Palmade, Alexis Michalik, Silvie Laguna

Diane Kurys, Claire Lemaréchal, Martine Moriconi

Drama, Biografi

Frankrike
Diskussioner om Bonjour Sagan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bonjour Sagan (25 st)
Albion (Anmäl)   11/5 2015
Det som började med mitt intresse för skådespelserskan Jean Seberg, ledde till att jag köpte filmen Ett moln på min himmel (Bonjour Tristesse), men ville först läsa boken. Nu dök så denna film om författaren Sagan upp framför mig och naturligtvis måste jag då se filmen. Sagan genombrott kände jag till men annars har hon ändå varit tämligen okänd för mig. Men denna film om hennes liv är ändå mycket fängslande och berättelsen om en färgstark men samtidig mycket deprimerande kvinna tar form. Filmen är enastående och personbeskrivningarna känns väldigt välgjorda och intressanta och framför allt väl utförda. Sylvie Testud briljerar i rollen som Francoise Sagan. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
KyLLo (Anmäl)   7/2 2014
Stundtals intressant, men känns lång. Jag tror att man måste vara mycket intresserad av Françoise Sagan för att riktigt fängslas av den.
Gigi1943 (Anmäl)   5/2 2014
Hade gett cenna trea när jag såg den första gången, skulle vilja sänka betyget för denna gång tyckte jag att den var urtråkig! Filmen alltså, men jag har faktiskt ett par böcker av henne (köpta för lääänge sedan av min svärmor). Jag får vara snäll i dag och låter trean stå, men den är så svag så den knappt syns!
Laszlo Kovacs (Anmäl)   28/10 2010
Om hon hade hängt med Sartre, som filminfot antyder, så hade nog filmen kunnat bli mer intressant. Nu blir en herr Schoeller den ende skitstöveln och han skrivs rätt tidigt ut ur manus... Samspelet mellan Testud och Palmade säkrar trean för den här mer informativa än dramatiska biopicen
mylar (Anmäl)   4/7 2010
Den här filmen gillade jag jättemycket. Den lyckas dra med mig i handlingen och jag glider in i en skön sinnesstämning. Det blir lite svårt att hänga med ibland då jag inte vet om det gått en vecka eller tio år sedan scenen innan och det gäller att direkt lägga alla nya personer på minnet eftersom de kan återkomma senare och bli viktiga, utan ny presentation. Ändå en fantastisk film. Se den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bonjour Sagan