Booksmart

Originaltitel: Booksmart
Regissör:Olivia Wilde
Utgivningsår:2019

Om Booksmart:

Historien handlar om två bästa vänner, som under deras high school-examen inser att de nog skulle ha jobbat mindre och haft mer kul istället. De bestämmer sig för att försöka klämma ut fyra års roligheter under en enda natt.

Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein, Jessica Williams, Jason Sudeikis, Lisa Kudrow, Will Forte, Victoria Ruesga, Mason Gooding, Skyler Gisondo, Diana Silvers, Molly Gordon, Billie Lourd, Eduardo Franco, Nico Hiraga, Austin Crute, Noah Galvin, Stephanie Styles

Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel, Katie Silberman

Komedi

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Booksmart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Booksmart (14 st)
karlmats (Anmäl)   19:37 19/7
Jag trodde inte jag skulle gilla den här, trailern var inte speciellt rolig och av de kommentarer jag såg på förhand verkade det mesta av hyllningarna komma från att filmen skulle vara så politiskt korrekt som möjligt, en utgångspunkt som sällan bådar gott för en komedi. Men jag misstog mig och även om filmen naturligtvis är ganska PK (woke!) så görs det på ett snyggt sätt och det paketeras in som en naturlig del i en värld som är både positiv, upplyftande och frispråkig. Framför allt funkar det för att kemin mellan Dever och Feldstein känns äkta, men även för att det också finns gott om underhållande bikaraktärer. Själva handlingen följer väl egentligen mallen för en sån här ungdomsfilm, men utförandet höjer filmen över mängden och det känns ändå som att en sån här berättelse utifrån två tonårstjejers perspektiv har en plats att fylla i den här genren. Jag gillar att det inte finns några klassiska baddingar utan att folk generellt beter sig ganska schysst mot varandra utan att bli präktiga. Något överraskande blir det en stabil 3a av det här, den växer på mig i efterhand också.
Len Widleheyt (Anmäl)   09:29 5/7
Som jag har väntat på en film som denna. Modern och fräsch (woke), men utan att behöva kompromissa en millimeter med att vara KUL! Tvärtom, faktiskt. Humorn är toppklass, och trots det väl använda formatet med sista kvällen innan studenten så blir en överraskad gång på gång. Feelgood och skratt rakt igenom, och varenda bikaraktär är klockrent skön.
#54 (Anmäl)   20:31 2/7
Modern highschoolfilm. Tyvärr med genrens konventionella inslag av fånigheter.
Paramis (Anmäl)   22:50 1/7
Det är så här en tonårsfilm ska vara !!! Nymodern, karaktärer man gillar och bra tempo. Bravo !
ulpe01 (Anmäl)   17:06 25/6
Allt roligt och smart knådat in i en film. Jag önskar jag kunde ta med den här och visa för sextonåriga jag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Booksmart
Se filmen