Gräns

Originaltitel: Gräns
Regissör:Ali Abbasi
Utgivningsår:2018

Om Gräns:

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Wärmländer, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Tomas Åhnstrand, Josefin Neldén, Henrik Johansson, Ibrahim Faal, Åsa Janson, Donald Högberg, Krister Kern

Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist

Drama, Romantik, Thriller, Fantasy

Border

Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Gräns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gräns (33 st)
labi (Anmäl)   18:58 2/7
Nä. Inte min tekopp.
karlmats (Anmäl)   00:45 16/6
Visst andas det Ajvide Lindqvist detta, det är surrealistiskt men ändå känns det som en ganska naturlig värld. Det finns ju troll på nätet i vår värld, varför skulle det inte kunna finnas troll i skogen och i tullen i den här världen? Tina är en bra karaktär som är vilsen och letar mening, Vore är också en bra karaktär som är mindre vilsen och redan hittat sin mening. Tillsammans händer det grejer och jag gillar när filmen spårar ur lite grann och sätter saker på sin spets. Sen är den stundtals lite småseg och allt som händer känns inte superintressant men hela världen är tillräckligt spännande och nyskapande för att jag ska vilja avrunda uppåt den här gången. Bra skådespelarinsatser också från de två huvudrollerna. En svag 3a.
Jompalompier (Anmäl)   09:13 13/5
Väldigt bra smink! Historien är häftig, en annorlunda men spännande saga. Eva Melander gör en imponerande insats i vad som måste vara en väldigt speciell roll att spela.
norenorama (Anmäl)   14:22 11/5
John Ajvide Lindqvist är fan bra han, måste lätt läsa boken nu!
KyLLo (Anmäl)   18:03 30/3
Mask, smink och effekter är riktigt bra. Jag har inte sett om den där Vice som knep Oscarn för bästa smink vann rättvist, men teamet bakom Gräns ska absolut inte misströsta. Fint filmad och välspelad. Bra med vardagliga rutiner som grund. Storyn, tempot och utvecklingen är däremot klart mycket sämre än i Låt den rätte komma in. Annars tycker jag om att verklighet och saga blandas. Förstår dock inte varför den måste vara så deppig, motbjudande och osympatisk mest hela tiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gräns