Gräns

Originaltitel: Gräns
Regissör:Ali Abbasi
Utgivningsår:2018

Om Gräns:

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Sten Ljunggren, Ann Petrén, Kjell Wilhelmsen, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Viktor Åkerblom

Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist

Romantik, Thriller, Fantasy

Border

Sverige
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Gräns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gräns (11 st)
Solidus (Anmäl)   11:31 16/9
Trollsex for the win! Ännu en lyckad filmatisering på en av John Ajvide Lindqvists historier med samma anda som LÅT DEN RÄTTA KOMMA IN, dvs ångestfylld och realism i kombination av fantasy samt varma ljusstrålar till och från. Överraskande bra data/praktiska effekter som t o m utklassar många av dagens effekter från drömfabriken i väst. Nackdelen med GRÄNS är, som andra påpekar, polisutredningen som inte tillför så mycket till själva huvudhandlingen. Tumme upp och en solid 4/5 i betyg.
KimEkberg (Anmäl)   13:12 14/9
På tok för ursäktande vad det gäller dess inneboende magik, vilket också är filmens usp. Polisscenerna är bitvis överraskande pinsamma i sitt genomförande. Blixtrar till ibland, men är annars på tok för vanlig på ett deppigt sätt.
haajen (Anmäl)   10:23 14/9
En riktigt bra svensk genrefilm. Välspelad och vacker samtidigt som den är rätt grotesk. Fascinerande queer är den också. Mycket minnesvärd.
Tonti (Anmäl)   19:07 12/9
Tyckte ofta den var fin men bäst är det när den befinner sig på det intima planet. Mytologin är väl invävd med folkhemmets historia men polisutredningen kunde man levt utan.
Hengman (Anmäl)   22:59 7/9
Fin och relevant. En del scener är dock onödigt motbjudande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gräns