Betyg idag: 1 075 Besökare idag: 4 797

Originaltitel: Gräns
Regissör:Ali Abbasi
Utgivningsår:2018

Om Gräns:

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Wärmländer, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Tomas Åhnstrand, Josefin Neldén, Henrik Johansson, Ibrahim Faal, Åsa Janson, Donald Högberg, Krister Kern

Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist

Drama, Romantik, Thriller, Fantasy

Border

Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar, Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Gräns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gräns (29 st)
KyLLo (Anmäl)   18:03 30/3
Mask, smink och effekter är riktigt bra. Jag har inte sett om den där Vice som knep Oscarn för bästa smink vann rättvist, men teamet bakom Gräns ska absolut inte misströsta. Fint filmad och välspelad. Bra med vardagliga rutiner som grund. Storyn, tempot och utvecklingen är däremot klart mycket sämre än i Låt den rätte komma in. Annars tycker jag om att verklighet och saga blandas. Förstår dock inte varför den måste vara så deppig, motbjudande och osympatisk mest hela tiden.
ledsenpirat (Anmäl)   22:39 23/3
En bra film om att inte passa in och att hitta sina rötter. Fast det är inte en enkel kärlekshistoria för det. Tappar i tempo eller närvaro lite här o där, men på det hela taget en bra och minnesvärd (unik) film.
Muhammed (Anmäl)   05:05 17/3
Fantastisk trollbindande fantasi! Mycket stark närvaro.
RustyFilm (Anmäl)   08:30 16/3
Tjejen som kan lukta känslor och gillar gå barfota i blöt skogsmossa, det är Tina det. Hennes egenskaper är ett lyft för den norrländska poliskåren (det är väl Norrland). Tina är nämligen tullpolis där. Vid en gränskontroll (Ålandsbåten) träffar hon Vore (en kille som är skumt lik henne själv). Trolskt tycke uppstår och de två anmärkningsvärda existenserna börjar umgås. Det är en ganska så spretig historia det här (en novell av John Ajuide Lindqvist är förlaga). Jag anar att Ali Abbasi teamet haft svårigheter att filmatisera detta. Här finns utredning av pedofilhärva, skum utplacering av ”bebisar” och en omtalad trolsk sexscen ute i urskogen där Tina utvecklar sin trollstav av typ Reva. Filmteamet här väl fått ihop den mycket fantasifulla sagan hyfsat men det är inget för min topplista
Jannebanan (Anmäl)   21:55 12/3
För konstig för min smak, men trots allt lite smågullig i all sin groteska klumpighet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gräns