Gräns

Originaltitel: Gräns
Regissör:Ali Abbasi
Utgivningsår:2018

Om Gräns:

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Sten Ljunggren, Ann Petrén, Kjell Wilhelmsen, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Viktor Åkerblom

Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist

Romantik, Thriller, Fantasy

Border

Sverige
Diskussioner om Gräns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gräns (15 st)
Spidde (Anmäl)   07:08 8/11
Bland etablerade författare måste John Ajvide Lindqvist nog ha Sveriges sjukaste hjärna. I sina böcker har han blivit allt mer utflippad med åren, ibland funkar det men ofta blir det bara obehagligt. Den här filmen funkar dock mycket bra. Den är snyggt filmad, intressant, rolig och bitvis jävligt obehaglig. Jag såg den på bio i Kalifornien vilket förstärkte den bisarra känslan.
Mysharry (Anmäl)   14:39 30/10
Många år sedan jag läste novellen, så mina minnen är vaga. Frågan är vad jag tyckt om filmen om jag inte läst novellen alls, eller om jag inte vetat något om filmen eller handlingen? Men skit samma, det här är den bästa svenska film jag sett, så vitt jag kan komma på. Till och med de dåliga delarna förstärker de bra, förstärker känslan av att inte passa in, vara med, förstå. Jag älskar närheten, tätheten, ända in i pormaskarna.
larsen1976 (Anmäl)   09:45 15/10
Jag hade sett fram emot att se denna film. Mycket bra skådespelare framför allt av huvudrollsinnehavare. Även handlingen är spännande som kräver en del tankeverksamhet och som gör snabba svängningar mellan himmel och helvete. Jag gillar oförutsägbara filmer och här har man verkligen lyckas. Ett bra bidrag till Oscargalan.
Rehn108 (Anmäl)   22:09 24/9
Efter mycket om och men ger jag filmen 4 av 5 i betyg. Jag har mest kritik mot storyn, och är mest förtjust i miljön. För mig som myser av det nedgångna i missfärgade tapeter och smaklösa heltäckningsmattor är hemmamiljön en fröjd för ögat. Tyvärr hade filmen en bunt dramaturgiska bågar som skulle landa. Konflikter skulle lösas och filmen föll allt mer in i klyschor den sista halvtimmen. Ganska trötta sådana. Sista halvtimmen hade jag strukit helt om jag varit den som bestämde.
Solidus (Anmäl)   11:31 16/9
Trollsex for the win! Ännu en lyckad filmatisering på en av John Ajvide Lindqvists historier med samma anda som LÅT DEN RÄTTA KOMMA IN, dvs ångestfylld och realism i kombination av fantasy samt varma ljusstrålar till och från. Överraskande bra data/praktiska effekter som t o m utklassar många av dagens effekter från drömfabriken i väst. Nackdelen med GRÄNS är, som andra påpekar, polisutredningen som inte tillför så mycket till själva huvudhandlingen. Tumme upp och en solid 4/5 i betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gräns
Se filmen