Borg

Originaltitel: Borg
Regissör:Janus Metz
Utgivningsår:2017

Om Borg:

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Titel: Rush
Regissör: Craig Gillespie
År: 2017
Genre: Drama, Komedi
I, Tonya

Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Leo Borg, Markus Mossberg, Jackson Gann, Scott Arthur, Ian Blackman, Robert Emms, David Bamber, Mats Blomgren, Julia Marko-Nord, Jane Perry, Björn Granath, Claes Ljungmark

Ronnie Sandahl

Drama, Biografi

Borg vs. McEnroe, Borg McEnroe

Danmark, Finland, Sverige
Diskussioner om Borg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borg (40 st)
Spidde (Anmäl)   08:44 29/4
Jag har inget tennisintresse och hade inga förväntningar på den här filmen, men den var oväntat bra och gripande. Hade väntat mig en klassisk sportfilm men istället är det mer en skildring av manlig ångest, och olika sätt att hantera den (eller inte hantera den). Oväntat komplext och välspelat, både Sverrir och Shia levererar. Jag trodde att en svensk film om Björn Borg skulle vara mer insmickrande men han skildras istället som psykiskt skör och allmänt instabil, vilket gör filmen intressant och gripande. Sista delen av filmen (tennismatchen som allt bygger upp till) är lite utdragen men överlag blev jag imponerad och positivt överraskad. Stark trea.
ThePatient (Anmäl)   23:59 14/4
Shia Labeouf är störtbra. En fin filmatisering. Däremot en aning tunn, allt som allt.
Gadwin (Anmäl)   14:44 7/4
Välgjord på många sätt och bar agerat av samtliga stora roller med en extra stjärna i kanten till LaBeouf. Manusmässigt är det torftigt däremot, det psykologiska spelet har ju inte ens en slutknorr.
Bozze80 (Anmäl)   21:31 2/4
Välspelat, framförallt Stellan Skarsgård imponerar i sin tillbakadragna men auktoritära roll. Snyggt foto som fångar tidsåldrarna på ett bra sätt. De psykologiska delarna är riktigt bra, att två så olika individer på banan i grund och botten är så lika är otroligt. Tyvärr blir tennisscenerna för många och långa tycker jag, det är allt utanför planen som är intressant, inte matcherna! Sen lär man ju beundra castingen av Shia LaBeouf, han lär ju bara ha behövt spela sig själv känns det som...
andersg (Anmäl)   12:23 11/3
Se battle of the sexes om du vill se en film om Tennis. Se Ted om du vill se en biografi från samma tid där Björn Borg också figurerar på ett hörn. Det är framförallt manuset till den här filmen som är oändligt tråkigt. Prestationerna utifrån manus är det inget fel på, regin, fotot... det andra är också bra, men manuset är drettråkigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borg
Se filmen