Betyg idag: 1 019 Besökare idag: 5 712

Originaltitel: Borg
Regissör:Janus Metz
Utgivningsår:2017

Om Borg:

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Leo Borg, Markus Mossberg, Jackson Gann, Scott Arthur, Ian Blackman, Robert Emms, David Bamber, Mats Blomgren, Julia Marko-Nord, Jane Perry, Björn Granath, Claes Ljungmark

Ronnie Sandahl

Drama, Biografi

Borg vs. McEnroe, Borg McEnroe

Danmark, Finland, Sverige
Diskussioner om Borg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borg (30 st)
Björkman (Anmäl)   22:00 11/2
Välgjord och klart spännande när väl matchen allt bygger upp till utspelar sig. Filmen tappar något i storyn mot slutet och känns som den kunde fördjupats lite ytterligare men på det hela taget en väldigt stabil och välcastad film. Stark trea.
Mr Blonde (Anmäl)   23:56 3/2
Alltså.... LöBöff må vara lite av ett svin i verkligheten, men jävlar i min lilla låda vad karln kan skådespela bara han vill.
kattsand (Anmäl)   17:37 30/1
För att vara en film om tennis så innehöll den mycket tennis. Vilket är bra.
RustyFilm (Anmäl)   22:53 28/1
Utanför Sverige är titeln Borg McEnroe och det är en mycket bättre ”rubrik” på vad detta inskränkta filmmanus levererar. Trots denna hårt avgränsade Björn Borg biografi (eller vad det nu är) och trots de förenklade och nyanslösa huvudkaraktärerna som framställs som psykstollar blir det här bra film. Anledning till detta är helt uppenbart regissör Janus Metz intelligenta bildskapande. Alltså ingen total sågning på nått vis men filmmanuset är svagt. Men tänk vilket intressant drama detta kunde va om man innefattade ungdomstiden med Helena A och Ted G och efterkarriären med Mariana, Jannike, Loredana, kalsongerna osv. Alltså en mer komplett dramatiserad biografi, den kan gärna få bli 4 timmar lång (jag skulle njuta av varje minut).
Jamesa (Anmäl)   04:55 22/1
Mycket bra ! Njöt av att se den och den klarade mina högt ställda förväntningar. Man kommer ihåg när man var liten grabb och såg de där matcherna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borg