Borg

Originaltitel: Borg
Regissör:Janus Metz Pedersen
Utgivningsår:2017

Om Borg:

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, David Bamber, Jane Perry, Claes Ljungmark, Mats Blomgren, Robert Emms, Björn Granath, Scott Arthur, Demetri Goritsas, Leo Borg, Markus Mossberg, Julia Marko-Nord

Ronnie Sandahl

Drama, Biografi

Borg/McEnroe, Borg vs McEnroe

Danmark, Finland, Sverige
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Borg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borg (13 st)
JD (Anmäl)   22:13 20/9
En film med fokus på begreppet fokus. Som alltid är avgörande när man ska prestera, inte bara inom sport. Hade kunnat bli riktigt trist men det finns något allmängiltigt i temat som fascinerar. Castingen gör också mycket. Bäst är slutscenen med Borg och McEnroe som småpratar på flygplatsen.
fabbe86 (Anmäl)   21:51 15/9
Sverrir är snygg som Borg med ett imponerande hårsvall. Även Shia gör en stabil insats som den tacksamt utåtagerande McEnroe. Detta är filmens positiva delar enligt mig. Resten är bedövande tråkigt och händelselöst. Det finns en jättespännande psykologisk aspekt i den här historien som inte utnyttjas öht. Scenen när Borg, på en sekund, bestämmer sig för att totalt ändra sin karaktär ute på planen, är största beviset på misslyckandet att gestalta psykologin. Karaktärsutvecklingen och upptrappningen mot finalen är obefintlig, alternativt pinsam. När matchen väl startar blir det hyfsat spännande men som helhet är detta en hopplöst platt film. Rätt välgjorda scener från tennisplanen ska tilläggas.
Ful_fisk (Anmäl)   00:46 15/9
Då och då kommer det en svensk film som verkar vilja vara lite som en Hollywood-rulle med stor budget, någon internationell stjärna och ett tema som även kan fungera utomlands. För det mesta känns det dock bara som ett försök att efterapa ett amerikansk koncept, vilket gör att filmen i slutändan mest känns halvtaskig. Det här är dock ingen sådan film. Detta känns verkligen som en proffsig och genomarbetad film som ifall den spelats in på engelska absolut inte hade skämts för sig i ett oscar-race. Det är fan inte illa! Och till detta hör givetvis att filmen är överraskande bra också, inte bara "bra för att vara svensk", utan verkligen bra! Snyggt foto, ännu snyggare klippt, och bra ljud, intressanta karaktärer och dessutom riktigt spännande emellanåt, främst framåt slutet. Allra bäst är Shia LeBouf, som är riktigt hänförande som den explosiva McEntroe. Borg själv känns lite mer underutvecklad, som att man inte riktigt kommer nära honom trots de talande flashbacksen. Vet inte om det är manuset eller Sverrir Gudnassons fel, men sistnämnda lär nog vinna en guldbagge i alla fall. Överlag en riktigt bra rulle som engagerade mer än nästan alla sportfilmer (oftast en lökig genre) jag sett. Bättre än Rocky!
myslas (Anmäl)   20:36 14/9
Jag brukar inte vara så glad i biografiska filmer då det oftast blir en massa korta scener med massor av hopp framåt i tiden. Här har de tagit helt rätt förhållningssätt genom att fokusera på en enstaka händelse under en kortare tidsperiod som kompletteras med några små klipp från Borg och McEnroes barndom. Filmen lyckas bra med att förmänskliga de här världsstjärnorna och skådespelarna är utmärkta allihop. Det blir förvisso lite väl mycket närbilder på ansikten som stirrar ut i tomheten och dessutom lite väl mycket matchbilder från finalmatchen men det är en bra film. Stark trea.
DYV (Anmäl)   16:12 14/9
Filmatisering av sport är bland det svåraste man kan ge sig in på med lyckat resultat. När vi tittar på sport är det ofta av absolut världsklass och vi vet sällan hur utfallet blir. Detta innebär att vid filmatisering ska man inte försöka återskapa idrottsögonblicken i för stor utsträckning, eftersom vi vet utfallet och skådespelarnas idrottskunskaper är väldigt begränsade. Förenklat ska sporten vara en krydda i receptet inte själva huvudnumret. Delvis försöker Sandahl och Metz få till detta, men dem lyckas inte speciellt bra. De vill få fram rivaliteten mellan Borg och Mcenroe, samt deras utsatta situation, både i realtid och vägen fram till strålkastarljuset. Borg framställs som konstant gravallvarligt, helt humorbefriad och påtagligt psykiskt instabil. Självklart behövs förstärkning av dramaturgi, men inte av den här typen, det blir väldigt monotont. Att gestalta en introvert person som Björn Borg är knepigt, men en mer nyanserad bild skulle behövts och humor och glädje var absolut också delar av Borgs personlighet. Den där riktiga rivalitetskänslan infinner sig aldrig riktigt heller, dem har knappt inga scener tillsammans förutom på tennisplanen. Borg skulle behöva "screen time" där han integrerar med personer för att hans personlighet effektivare ska kunnas mejsals fram. En alternativ metod är tex att använda ,voice over, då får vi chansen komma in i Borgs huvud. Slutdelen av filmen som återger finalen är en riktigt tragisk historia. Maken till sönderklippning och rörighet är otrolig. Så mycket korta snabba klipp och så mycket närbilder på ansikten och enstaka kroppsdelar gör att trovärdigheten flyger all världens väg. Tennisscenerna skulle kortats ner rejält eller filmats på ett annat sätt. Sverrir gör det riktigt bra som Björn Borg, utseendet är slående likt, och även mimiken, hållningen och uttrycket får han till bra. Även Shia Lebeouf levererar en bra tolkning. Däremot är Stellan Skarsgårds insats bedrövlig. Alla som minns eller sett klipp med Lennart Bergelin vet hur vital och atletiskt han var. Stellan kommer in som en trött gammal gubbe som varken får till hållning, mimik, tilltalet eller något annat för den delen heller, okej frisyren är hyfsat lik. Fotot är ganska bra och lyfter filmen. På temat sportfilm med rivalitet kan jag rekommendera "Rush".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borg
Se filmen