Borg

Originaltitel: Borg
Regissör:Janus Metz
Utgivningsår:2017

Om Borg:

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Titel: I, Tonya
Regissör: Jonathan Dayton, Valerie Faris
År: 2017
Genre: Drama, Komedi
Battle of the Sexes

Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Leo Borg, Markus Mossberg, Jackson Gann, Scott Arthur, Ian Blackman, Robert Emms, David Bamber, Mats Blomgren, Julia Marko-Nord, Jane Perry, Björn Granath, Claes Ljungmark

Ronnie Sandahl

Drama, Biografi

Borg vs. McEnroe, Borg McEnroe

Danmark, Finland, Sverige
Diskussioner om Borg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borg (54 st)
Grillo (Anmäl)   11:49 7/1
Jag gillade filmen men det hade varit så mycket mer intressant om den fokuserat på McEnroe...
Rai (Anmäl)   22/12 2018
Nej, så fruktansvärd intressant var inte den här filmen..
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/10 2018
Vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar men jag hade räknat med att filmen skulle vara bättre än den är. Här förväntar man sig en filmbiografi om Björn Borg men istället får man en filmatisering av en jävla tennismatch. Filmen är inte totalt värdelös men den är inte särskilt bra heller. Lär knappast se om eländet. Svag 2:a.
karlmats (Anmäl)   10/10 2018
En magnifik match, men en film som inte riktigt når upp till samma höjder. LeBeouf är inte lika störig som han brukar vara utan sköter sig faktiskt ganska bra och Sverrir är alltid charmig även om han är ganska autistisk här i sin tolkning av Borg. Framför allt känner jag nog att det blir lite för enkelspårigt i sin uppbyggnad mot den stora matchen. Den ena är kylig och den andra dampig. Bra, där är premissen som hela filmen bygger på och jag hade nog gärna sett lite mer djup i karaktärerna för att det ska kunna kravla sig över strecket. Det är ju en fascinerande rivalitet ändå och 2an är ganska stark.
lucius (Anmäl)   5/10 2018
Trots all dramaturgi och uppbyggnad runt matchen står den sig slätt i spänning mot dom äkta journal-filmerna från matchen i fråga. Speciellt tie-breaket.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borg