Borgarklassens diskreta charm

Originaltitel: Le charme discret de la bourgeoisie
Regissör:Luis Buñuel
Utgivningsår:1972
Antal betyg:2034 betyg

Om Borgarklassens diskreta charm:

En ambassadör återvänder från ett litet land där han också verkat som narkotikasmugglare. Han tänker bjuda några vänner på middag, men alla försök tar en märklig vändning. På första restaurangen visar det sig att ägaren ligger död i köket. På en annan rycks bakgrunden plötsligt bort och sällskapet sitter på en teaterscen med en förväntansfull publik framför sig!

Titel: Frihetens fantom
Originaltitel: Le fantôme de la liberté
Regissör: Luis Buñuel
År: 1974
Genre: Drama, Komedi
Frihetens fantom
Titel: Begärets dunkla mål
Originaltitel: Cet obscur objet du désir
Regissör: Luis Buñuel
Regissör: Jacques Tati
År: 1967
Genre: Komedi
Playtime

Fernando Rey, Paul Frankeur, Delphine Seyrig, Bulle Ogier, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel, Julien Bertheau, Milena Vukotic, Maria Gabriella Maione, Claude Piéplu, Muni, Pierre Maguelon, François Maistre, Michel Piccoli

Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière

Drama, Komedi, Fantasy

The Discreet Charm of the Bourgeoisie

Frankrike
Med i listor: Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Borgarklassens diskreta charm  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borgarklassens diskreta charm (160 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Barneyk (Anmäl)   10/4 2017
Jag tycker precis som med The Exterminating Angel så börjar det väldigt underhållande och bra men allt eftersom så liksom svalnar mitt intresse. Den här lyckas dock hålla sig på trean filmen igenom. Den här typen av surrealism tilltalar mig inte riktigt i längden tror jag.
Dele (Anmäl)   7/4 2016
Hyfsat underhållande och relativt effektiv satir.
Ful_fisk (Anmäl)   23/11 2015
Nja... Buñuel fortsätter vägra att imponera fullt ut. Det här är visserligen riktigt intressant och spännande stundtals. Men de många vändningarna låter inte filmen blomma ut helt och det hela hålls kvar på "intressant experiment"-nivån istället för att bli ett filmiskt storverk. Liksom alla Buñuels andra filmer (förutom de dåliga). Trea eller tvåa, det är frågan... Sätter en svag trea ändå, för filmen är ändå underhållande för det mesta, och har många goda poänger.
Spidde (Anmäl)   26/10 2015
Inte alls lika svår och obegriplig som jag hade väntat mig, istället hyfsat underhållande och sammanhållen med bra fart och flyt genom hela filmen vilket gör det rätt kul att se den, även om den blev lite långdragen framåt slutet. En film som antagligen vinner på att ses flera gånger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borgarklassens diskreta charm