Borgman

Originaltitel: Borgman
Regissör:Alex van Warmerdam
Utgivningsår:2013

Om Borgman:

Camiel Borgman anländer till ett villaområde och ställs inför en serie av upprörande händelser som kretsar kring de omsorgsfullt skapade fasaderna hos ett arrogant rikt par, deras tre barn och deras barnflicka.

Titel: Funny Games
År: 2009
Genre: Drama, Thriller
Dogtooth
Titel: Funny Games U.S.
Originaltitel: Funny Games U.S.
Regissör: Michael Haneke
Originaltitel: Teorema
Regissör: Pier Paolo Pasolini
År: 1968
Teorema

Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen Perceval, Alex van Warmerdam, Tom Dewispelaere, Sara Hjort Ditlevsen, Elve Lijbaart, Dirkje van der Pijl, Pieter-Bas de Waard, Eva van de Wijdeven, Annet Malherbe, Gene Bervoets, Mike Weerts, Pierre Bokma

Alex van Warmerdam

Drama, Thriller, Mysterium

Nederländerna, Belgien, Danmark

Recension Borgman

- marieherdensjo sätter betyg 4 och skriver:
En hålögd gråhårig medelålders man sitter i ett utgrävt människogryt under jorden. Män med hundar och en präst med gevär försöker slita upp det lövtäckta taket till hålan. Mannen i grytet flyr genom en underjordisk tunnel, han hinner varna några andra på vägen, hittar en mack, fixar till sig lite och ger sig iväg till ett övremedelklassvillaområde. Han går fram till en stor modern betongvilla och ringer...

Recension av Borgman - Läs hela!

Diskussioner om Borgman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borgman (34 st)
haajen (Anmäl)   23/9 2018
Nej det här funkade inte riktigt, premissen är intressant men det hela leder inte någonvart. Inga problem med att inte få några konkreta svar men filmen går på rundgång och visuella motiv upprepas gång på gång och förlorar tillsist sin kraft. Jag blir mest uttråkad.
Jamesa (Anmäl)   18/9 2018
Bra. Skum, men bra.
Bumbi78 (Anmäl)   22/6 2018
Ska inte säga att jag förstod vad den egentligen gick ut på, men gillade Borgman. Bizarr och ibland obehaglig utan att gå överstyr samt ibland väldigt rolig på ett otroligt cyniskt sätt.
Berra S (Anmäl)   23/6 2016
Vill inte påstå att jag fattade vad filmen gick ut på, men kanske var det just det den gick ut på... Har sett den två gånger och tyckte en stund att jag förstod. Men nej. Ändå vill jag se den igen. Älskar den lyxiga villan, den nattsvarta humorn och de groteska inslagen som gick nya vägar. Allt kunde hända. Utgången var oviss och obegriplig, försöker analysera vad jag sett. Hur många filmer går man och funderar på efteråt egentligen? Långsam på ett behagligt sätt. Gåtfull och öppen för tolkning.
Galivan (Anmäl)   18/3 2016
Inledningen väcker intresse och undringar. Sedan hamnar man på en villa, och man tror att det är en tillfällig scen. Man dröjer sig kvar där länge - hela filmen. Det känns aldrig som att filmen börjar. Ingen beter sig normalt, ingen dialog är normal. Det är oklart vem eller vad det handlar om. Inget som går att förstå etableras. Det dras ut på ointressanta detaljer. I alla scener sysslar folk med något praktiskt, det vill säga, plockar upp någonting, öppnar en dörr, går en bit, öppnar en vinflaska, åker bil - meningslösa utfyllnadsscenerier för att skapa rörelse i en scen som annars skulle blivit orörlig. Men det görs systematiskt. Därutöver är det märklig dialog där karaktärerna agerar ologiskt eller orelaterbart. Man kan undra över vad som är relevant i scenerna. Mycket ljudmässiga pauser och ingen musik. Bland annat tekniskt påminner det om moderna kortfilmer, med en känsla av filmskoleelev-film. Våldsinslagen känns effektsökande och osmakliga. Realistisk tyngd saknas, det finns ingen story och inget förklaras, så det spelar ingen roll vad som händer. Andra halvan var en plåga att ta sig igenom. Bland det sämsta jag sett.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borgman
Se filmen