Borta med vinden

Originaltitel: Gone with the Wind
Regissör:Victor Fleming
Utgivningsår:1939

Om Borta med vinden:

Scarlett O'Hara är en bortskämd dotter till en plantageägare i den amerikanska Södern. Hennes liv kretsar kring baler, vackra kläder och intrigerande. Snart ändras dock det behagliga livet i grunden för Söderns societet då inbördeskriget bryter ut.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Romantik
North & South
Titel: Duell i solen
Originaltitel: Duel in the Sun
Regissör: King Vidor, Otto Brower, William Dieterle, Sidney Franklin, William Cameron Menzies, David O Selznick, Josef von Sternberg
År: 1946
Genre: Western
Duell i solen

Vivien Leigh, Clark Gable, Leslie Howard, Olivia de Havilland, Hattie McDaniel, Thomas Mitchell, Barbara O'Neil, Evelyn Keyes, Ann Rutherford, Harry Davenport, Butterfly McQueen, Oscar Polk, Everett Brown, Rand Brooks, Carroll Nye, Ona Munson, Victor Jory

Sidney Howard

Drama, Romantik, Krig

Recension Borta med vinden

- IdaRystad sätter betyg 5 och skriver:
Borta med vinden är en riktig klassiker. Handlingen är antagligen känd för de flesta: Scarlett O´hara (Vivan Leigh) är en bortskämd ung dam i den gamla södern i USA. Hon kan få precis vem hon vill men är ändå bara ute efter en man vid namn Ashley. Plötsligt bryter det amerikanska inbördeskriget ut och allas tillvaro förändras drastiskt. Filmen (och boken, eftersom filmen bygger på boken med samma...

Recension av Borta med vinden - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50, Amerikanska inbördeskriget, Hollywood-klassiker, Krig Top 50, Oscars
Diskussioner om Borta med vinden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Borta med vinden (488 st)
Rai (Anmäl)   23/1 2018
Klassiker, men inte mycket annat!!
Lotso (Anmäl)   4/1 2018
I sin helhet är Borta med vinden en tidlös klassiker som jag sent kommer glömma bort. Det är lätt att med sådana här klassiska filmer, när man ser de för första gången att de inte håller. Men lyckligtvis är detta en av de som verkligen levererar. Det är en simpel historia som är väl berättad, och håller en investerad trots sina fyra timmar. Karaktärerna är också välskrivna, jag gillar speciellt Scarlett. Som verkligen är en person folk kan se upp till idag. Även ifall hon inte är fläckfri och gör fula saker. Men det är den romantiska biten som jag verkligen uppskattar. De är inte klyschigt någonstans, och slutar inte som man tror sig veta. Den är och nosar på femman i betyg. Men det är också en väldigt lång film som gör att omtitten inte blir lika ofta. Därför blir det en väldigt stark fyra, som kan ändras i framtiden.
Pi-R (Anmäl)   27/12 2017
Första akten är helt fenomenal, och filmtekniskt, scenografiskt, och musikmässigt står det sig mer än väl snart 80 år senare. Skådespelarmässigt är det också svårslaget, främst, såklart Gable och Leigh, men också Olivia de Havilland. Dialogen bjuder på några av filmhistoriens främsta guldkort, och slutscenen kommer väldigt nära ren perfektion. Dock... nästan fyra timmar är lååååångt, och under en stor del av andra akten förloras känslan av genuint mästerverk... storyn tappar fart och riktning, och magin spricker något. Slutscenen innebär ändå en final minst sagt med flaggan i topp, men en fullpoängare blir det tyvärr ändå inte i betyg
paninaro (Anmäl)   16/11 2017
Episk och välgjord, rollfigurer med djup och vackert foto. Gjorde sig bra på Victorias duk där jag såg den för drygt ett år sedan, betyget kommer nu och jag är följaktligen tillbaka.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Borta med vinden